x تبلیغات
گل و گیاه ظرافت

کود روی خالص پروزینک ایتالیایی (Prozinc)

 

بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی یا قلیایی بودن خاک‌ها، دچار کمبود شدید روی هستند لذا با افت ۵۰ درصدی محصول مواجه می‌باشند. کود روی به‌عنوان عنصر ضروری در فعالیت آنزیم‌های گیاهی، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلی سازنده اسید آمینه تریپتوفان و هورمون اکسین می‌باشد. کمبود کود روی موجب کاهش شدید رشد رویشی و عامل ریز برگی (جارویی شدن) می‌گردد.

کود روی

نقش روی در گیاهان

فعال‌سازی آنزیم‌های ضروری، تولید هورمون‌های رشد از جمله هورمون اکسین

افزایش تولید کلروفیل، تنفس، تنظیم رشد و تسریع بلوغ

کمک به تشکیل کربوهیدرات‌ها، تحریک تشکیل بذر و تحریک جذب آب

افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و دمای پایین (مخصوصاً در مناطق شمال و شمال غرب کشور)

کاهش مسمومیت بور (B) و افزایش عملکرد محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای

کود روی پروزینک ایتالیایی (Prozinc) حاوی درصد قابل ملاحظه‌ای کلات روی است که به سرعت جذب گیاه می‌گردد و هیچ رسوبی در آوندهای گیاهی برجای نمی‌گذارد. این کود باعث تحریک جوانه‌زنی، گلدهی و میوه دهی در گیاهان شده و باعث توسعه بهینه محصول، رسیدن و همچنین رنگ مناسب یا خوش‌رنگی آن می‌شود.

کود روی

ویژگی‌های کود روی پروزینک

روی موجود در کود کاملاً قابل حل در آب و قابل دسترسی برای گیاه از طریق ریشه و برگ

افزایش راندمان فرایندهای متابولیکی و در نتیجه بهبود کیفیت محصول از طریق کلات روی

دخالت کلات روی در سنتز پیش برنده‌های رشد و فعال‌سازی چندین آنزیم

پیشگیری و درمان کمبود کلات روی در بافت ها

جلوگیری کلات روی از زردی بافت بین رگ برگی، بدشکلی حاشیه برگ‌های جوان، کاهش فاصله میانگره ها و کاهش سایز برگ

جلوگیری کلات روی از اکسیداسیون سلولی به علت تابش اشعه و دمای بالا

بهبود راندمان فتوسنتز برگ‌ها

کود روی

برای خرید کلات روی و انواع کود و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

کود جلبک دریایی چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از بهترین کودهای ارگانیک که می‌توان برای گیاهان مورداستفاده قرار داد کود جلبک دریایی است. اما احتمالاً این آخرین کودی است که کشاورزان نسبت به خرید و مصرف آن اقدام می‌کنند. کود جلبک دریایی فقط یک کود آلی نیست. در واقع این کود از یک منبع پایدار تأمین می‌شود و استخراج آن بدون آسیب رساندن به محیط زیست انجام می‌پذیرد.اکثر کودهای مبتنی بر جلبک دریایی از کلپ گرفته شده‌اند. کلپ گونه‌ای از جلبک دریایی است که به رنگ قهوه‌ای روشن بوده و به طول بیش از ۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. ریزمغذی‌هایی که در کود جلبک دریایی یافت می‌شوند شامل منیزیم، پتاسیم، روی، آهن و نیتروژن است که همگی آن‌ها برای گیاه ضروری هستند. کود جلبک دریایی دارای بیش از ۷۰ نوع مواد معدنی است. در اینجا تعداد انگشت شماری از مزایای بی‌شمار این ماده بی‌نظیر را نام می‌بریم:

کود مایع جلبک دریایی اگر روی گیاهانی که در حال جوانه‌زنی هستند استفاده شود موجب افزایش جوانه‌زنی خواهد شد.

در صورتی که ۱۵ روز قبل از برداشت استفاده شود عمر مفید میوه و سبزیجات را پس از برداشت افزایش می‌دهد.

موجب افزایش طول عمر گل‌های شاخه بریده خواهد شد اگر یک یا دو روز قبل از بریدن آن روی گل‌ها اسپری گردد.

می‌تواند به‌عنوان یک محلول ریشه زا مورداستفاده قرار گیرد. قلمه‌ها را می‌توان در محلول حاوی کود قرار داد تا ریشه‌دار شوند و سپس اقدام به کاشت نمود. در مورد بذرها یا نشاءها، می‌توان محلول حاوی این کود را روی آن‌ها اسپری نمود.

استفاده این کود بر روی گیاهان علوفه‌ای میزان جذب عناصر غذایی توسط گیاه، درصد پروتئین گیاه و در مجموع کیفیت محصول را افزایش می‌دهد.

عصاره جلبک دریایی همچنین باعث افزایش عملکرد محصول، مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی و بیماری، افزایش جذب مواد معدنی از خاک، مقاومت در برابر انواع استرس و کاهش خسارات انباری میوه می‌شود.

خصوصاً کود جلبک دریایی در کشاورزی ارگانیک بسیار مفید واقع خواهند شد زیرا تقریباً دارای همه عناصر ریزمغذی به فرم کاملاً قابل‌جذب هستند. همچنین جلبک‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی کربوهیدرات هستند.

کود جلبک دریایی (خصوصاً آلژینات موجود در آن) به‌عنوان یک بهبوددهنده خاک عمل می‌کند. آلژینات ها با فلزات موجود در خاک واکنش داده ایجاد پلیمرهای بلند و کراسلینک (پیوندی که یک زنجیره پلی مری را به زنجیره دیگر متصل می‌کند) می‌کنند. این پلیمرها علاوه بر بهبود خواص فیزیکی خاک موجب افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت توسط خاک می‌گردند.

کود جلبک دریایی

تحقیقات انجام شده در رابطه با اثرات مفید جلبک دریایی

مطالعات متعددی در دانشگاه‌های بزرگ سراسر جهان، یافته‌های مختلفی در مورد اثرات مثبت جلبک دریایی به‌عنوان یک کود را به همراه داشته است که شامل موارد زیر است:

بذرهایی در محلول حاوی کود جلبک دریایی خیسانده می‌شوند در مدت زمان کمتری شروع به جوانه‌زنی می‌کنند، توده ریشه‌ای بزرگ‌تری دارند و علاوه بر تولید گیاهچه های قوی میزان بیشتری از آن‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد. همچنین خیساندن ریشه‌ها در این محلول از ایجاد شوک حاصل از انتقال نشاء جلوگیری کرده و سرعت رشد ریشه را افزایش می‌دهد.

گیاهانی که با کود جلبک دریایی تغذیه شده‌اند عملکرد بهتری داشته‌اند برای مثال هر یک گیاه شمعدانی تعداد گل بیشتری تولید کرد، دانه‌های انگور شیرین‌تر، گل میمون رشد بیشتری پیدا کرد و عملکرد خیار به میزان ۴۰% افزایش یافت (میوه‌ها کمتر دچار پوسیدگی و نرم شدگی شدند).

بهبود عملکرد پس از کاربرد کود جلبک دریایی در کشت سیب زمینی، توت فرنگی، فلفل، ذرت شیرین، گوجه فرنگی، توت فرنگی، بامیه و پرتقال به دست آمد.

کود جلبک دریایی

مهم‌ترین هورمون‌های گیاهی در جلبک دریایی

اکسین: انواع مختلفی از اکسین ها وجود دارند که هر کدام نقش خاص خود را دارند. یکی از مهم‌ترین عملکردهای آن‌ها ایجاد توازن در سرعت رشد است. اکسین ها هم اثر تحریک‌کنندگی رشد و هم تأخیر در رشد را دارا می‌باشند. همچنین موجب تحریک رشد ریشه و جلوگیری از تشکیل جوانه یا باز شدن جوانه در زمان نامناسب می‌شوند. کود تقویتی جلبک دریایی می‌تواند نقش مهمی در تولید اکسین ها توسط خود گیاه داشته باشد. زیرا آنزیم‌های تشکیل شده به کمک ریزمغذی‌های موجود در جلبک دریایی نقش مهمی در تشکیل اکسین ها خواهند داشت.

سیتوکینین ها: سیتوکینین ها گروه دیگری از هورمون‌های مهم گیاهی می‌باشند. آن‌ها فرآیندهای رشد اولیه را تحریک و فعال می‌کنند. سیتوکینین موجود در عصاره جلبک دریایی سبب تحریک رشد با قدرت بیشتری می‌شود زیرا آن‌ها انتقال ریزمغذی‌ها را به برگ انجام می‌دهند. همچنین آن‌ها از یخ‌زدگی حاشیه‌ای (تا ۳ درجه سلسیوس) گیاه را محافظت می‌کنند. علاوه بر این سیتوکینین ها پروسه پیری در گیاه را به تعویق می اندازند.

بتائین ها: بتائین ها نقش ضروری در پدیده اسمز در گیاه بازی می‌کنند. با کمک در افزایش جذب آب در گیاه در شرایط خشکی بسیار مفید واقع می‌شوند.

محلول‌پاشی کود جلبک دریایی

بدون شک محلول‌پاشی کود جلبک دریایی بهترین و مؤثرترین روش کاربرد آن است. محلول‌پاشی عصاره کلپ به میزان ۸ الی ۲۰ برابر مؤثرتر از کاربرد خاکی آن است. کود را به‌صورت ذرات ریز مه محلول‌پاشی کنید تا وقتی‌که از سطح برگ گیاه به‌صورت قطره بریزد. گیاه به‌سرعت کود را جذب خواهد کرد و از روز دوم از اثرات مفید آن بهره خواهد برد.

کود جلبک دریایی

برای خرید کود جلبک و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل تاج خروس

 

تاج خروس

گل تاج خروس جزو گیاهان گل‌دار بوده که دارای 60 گونه است. بعضی از گونه‌های آن با این‌که زیبا هستند ولی جزو علف‌های هرز شناخته می‌شوند. گونه‌های تاج خروس سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر و منگنز است. میزان مناسب پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن‌ها مفید است. گیاه تاج خروس باعث کاهش کلسترول شده و به‌این‌ترتیب خطر سکته قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. برخی گونه‌های تاج خروس نیز به‌عنوان گیاه زینتی شناخته می‌شوند.گل تاج خروس دارای گلی شبیه به مغز انسان یا تاج و کاکل نوعی خروس با رنگ‌های اصلی تاج خروس قرمز و زرد است. تاج خروس دم روباهی یکی از انواع آن است. البته رنگ‌های نارنجی، صورتی و کرم هم دارد که کمتر دیده می‌شود. ارتفاع آن بین 40 الی 70 سانتی‌متر رشد خواهد کرد. این گل نسبت به بیماری مقاوم بوده و می‌توان در داخل منزل و یا در حیاط منزل نیز کاشت باید در نظر داشته باشید که خاک زهکشی مناسبی داشته باشد. از نظر خواص تاج خروس برگ تاج خروس به‌عنوان سبزیجات نیز استفاده می‌شود و از نظر منبعی حدود 3 برابر شیر کلسیم داشته و برای امراضی چون جلوگیری از خونریزی، درمان بیماری‌های خون، آبله‌مرغان، سرماخوردگی، عفونت‌های دستگاه ادراری نیز استفاده می‌شود. همچنین گل تاج خروس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. برای قوه‌بینایی مفید است و به‌راحتی هضم می‌شود به خاطر اینکه حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر است. برگ‌های آن سرشار از (A،C،E،B2،B3،B5،B6، اسیدفولیک)، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ها است. این گیاه حاوی اسیدآمینه‌ مهم و ضروری به نام لیزین است که در غلاتی مانند گندم، جو دو سر و غیره نیز وجود دارد. بهتر است بدانید که میزان لیزین این گیاه دو برابر گندم است. البته خواص گل تاج خروس به همین‌جا ختم نمی‌شود. این گیاه سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است. دمنوش تاج خروس یکی از دمنوش های مورد استفاده است. مضرات تاج خروس. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلسیم، آهن و منیزیم آن در مقایسه با گندم به ترتیب 4 و 2 برابر است. برتری دیگر گل تاج خروس این است که فاقد گلوتن بوده و به همین دلیل برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند مناسب است.

تاج خروس

نحوه کاشت گل تاج خروس

گل تاج خروس از آن دسته گل‌هایی است که بذر آن به‌راحتی قابل تکثیر است و یا کاشت یک‌ساله آن در سال‌های بعد نیز شاهد رویش گل‌های جدیدی خواهید بود. برای کشت مستقیم باید تا اواسط بهار دست نگه‌دارید و سپس اقدام به کاشت بذر تاج خروس نمایید. ولی درصورتی‌که مایلید نسبت به تهیه نشا اقدام کنید لازم است ۶ تا ۸ هفته قبل از آخرین یخبندان اقدام به کاشت بذر گل تاج خروس در سینی نشا و یا بستر کشت نمایید. برای بستر کشت می‌توانید از خاکی با زهکش مناسب استفاده کنید مخلوطی از پیت ماس کوکوپیت و پرلایت و یا خاک‌برگ خاک معمولی و شن نیز مناسب است. بستر کشت را تا جوانه زدن که حدوداً ۱۰ تا ۱۵ روز است باید مرطوب نگه داشت برای حفظ رطوبت می‌توان از پوشش نایلونی کمک گرفت. در این مدت دمای محیط باید بین ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت باشد. بعد از جوانه زدن پوشش را برداشته و به گیاه اجازه می‌دهیم از نور محیط استفاده کند. بعد از دو تا ۴ برگی شدن گیاهان و رفع خطر سرمازدگی (دمای حداقل شب باید بیشتر ۵۵ در جه فارنهایت باشد) کم‌کم گیاهان را به محیط بیرون منتقل کرده تا با دمای محیط بیرون ارتباط برقرار کنند از روز اول با ۴ ساعت بیرون ماندن گیاه در روز شروع کرده و سپس به‌تدریج مدت بیرون ماندن رو هر روز اضافه می‌کنیم تا بعد از یک هفته که قادر خواهند بود شب را در محیط بیرون سپری کنند. این گیاهان جوان آماده انتقال به محیط باغچه می‌باشند.

ابتدا کود دامی پوسیده را بر روی بستر باغچه می‌ریزیم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو می‌کنیم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبیاری مناسب می‌کنیم تا خاک کاملاً خیس شود. بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری بذرها را با فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از یکدیگر در عمق ۰٫۵ تا ۱سانتی‌متری قرار می‌دهیم و بر روی آن خاک قرار می‌دهیم. سپس به‌آرامی اقدام به آبیاری می‌کنیم به‌طوری‌که بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آنها می‌مانیم. تا قبل از جوانه‌زنی خاک هرگز خشک نشود.

تاج خروس

برای کاشت مستقیم بذر تاج خروس در گلدان ابتدا مطمئن می‌شویم که ته گلدان سوراخ‌های مناسبی برای خروج آب اضافی دارد. سپس به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف آن ماسه درشت می‌ریزیم و سپس گلدان را با ترکیب خاکی که آماده کرده‌ایم پر می‌کنیم و خوب آبیاری می‌کنیم تا خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود. اکنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری می‌کاریم و روی آن را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی پر می‌کنیم و به آرامی آبیاری می‌کنیم. بهتر است با افشانه یا اسپری آبیاری شود تا بذرها جابجا نشود. تا قبل از جوانه‌زنی بذرها اجازه ندهید خاک خشک شود و همیشه مرطوب باشد. بعد از جوانه‌زنی بذرها باید گلدان در جای پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداری گلدان در آپارتمان می‌کنید باید توجه نمود که میزان نور دریافتی روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبیاری گیاه باید هر چند روز یک‌بار هنگامی‌که سطح خاک کمی خشک شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زنی بذرها و درصورتی‌که هوا خیلی گرم نبود می‌توانید گلدان را با مشما شفاف کاور کنید (بپوشانید) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زنی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

برای خرید بذر گل تاج خروس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل میمون

گل میمون

گل میمون گیاهی است چندساله، بومی مناطق مدیترانه که با توجه به منطقه آب و هوایی که در آن کشت می‌شود، به‌صورت گیاه یک‌ساله یا دو ساله کشت می‌شود. اگر در منطقه‌ای کشت شود که زمستان سرد است، به‌صورت یک‌ساله و اگر در منطقه‌ای کشت شود که سرمای زمستان ملایم است، به‌صورت دو ساله کشت می‌شود. گل‌های این گیاه دارای پنج گلبرگ به رنگ‌های گل میمون زرد، گل میمون قرمز، گل میمون الوان، گل میمون صورتی و ارغوانی است به حالت خوشه‌ای بر روی شاخه قرار دارند. برگ‌های گل میمون نیزه‌ای شکل و صاف است. این گیاه از نظر ارتفاع، پاکوتاه، پابلند و متوسط است. علت نام‌گذاری این گیاه به اسم Snapdragon این است که کلمه Snap به معنی گاز گرفتن و dragon به معنی اژدهاست که به این معنی است که این گل در حالت عادی بسته است وقتی پایین گل را فشار دهیم، دهانه آن باز می‌شود که مانند دهان اژدهاست. از طرف دیگر علت نام‌گذاری آن به گل میمون در زبان فارسی این است که بذرهای آن شبیه سر میمون است.

ارتفاع گل میمون در واریته‌های مختلف بین ده سانتیمتر تا یک متر متغیر است. از فرم‌های بلند آن برای گل بریده و از فرم‌های کوتاه آن برای کاشت در حاشیه باغچه‌ها می‌توان استفاده کرد. گل میمون برای رشد و گلدهی به نور کافی احتیاج دارد. بنابراین بایستی در محل آفتاب‌گیر در باغچه کاشته شود. خاک باغچه باید بایستی قوی و دارای زهکشی خوبی باشد. فاصله کاشت نسبت به طول گیاه فرق می‌کند معمولاً فرم‌های کوتاه را با فاصله 25 تا 30 سانتیمتری و فرم‌های بلند را با فاصله 50 40سانتیمتری می‌کارند، این رقم پابلند بوده و بهتر است با فواصل 50سانتی‌متر از یکدیگر کاشته شود. چون بذرها در عمق کم کاشته می‌شوند حتماً تا قبل جوانه‌زنی روزی دو بار با افشانه خاک را خیس کنید و اجازه ندهید هرگز خشک شود.

گل میمون

کاشت گل میمون

بذر گل میمون برای رشد و گلدهی به نور کافی احتیاج دارد؛ بنابراین بایستی در محل آفتاب‌گیر در باغچه کاشته شود. خاک باغچه باید بایستی قوی و دارای زهکشی خوبی باشد. فاصله کاشت نسبت به طول گیاه فرق می‌کند. معمولاً فرم‌های کوتاه را با فاصله 25 تا 30 سانتی‌متری و فرم‌های بلند را با فاصله 50-40 سانتیمتری می‌کارند. برای طولانی شدن طول گلدهی گل‌ها را می‌برند و از آن به‌عنوان گل بریده استفاده می‌کنند یا بعد از پژمرده شدن و قبل از تشکیل بذر گل میمون آن‌ها را قیچی می‌کنند. زمانی که گیاه بعد از مدتی گل دادن فرم شاداب و جوان خود را از دست داد آن را از محل نزدیک به زمین قیچی کرده و سپس با یک کود مایع آن را کودپاشی می‌کنند. در این صورت گیاه از نو شروع به رشد و فعالیت کرده و گل‌های خوبی خواهد داد. گل میمون را در گلدان نیز می‌توان پرورش داده و نسبت به زمان کاشت بذر در فصول مختلف در گلخانه به گل می‌نشیند.

گل میمون از دو طریق قلمه گرفتن و کاشت بذر گل میمون تکثیر می‌یابد. در فصل پاییز بذرها را در ترکیبی خاکی که نصف ماسه و نصف پیت یا خاک‌برگ است در گلخانه بکارید. بذرها معمولاً بعد از 10 تا 20 روز سبز می‌شوند. بعدازاینکه نشاءها به‌اندازه کافی رشد کردند در گلدان‌های کوچک کاشته می‌شوند و در گلخانه سرد یا شاسی قرار می‌گیرند. این گیاهان در فصل بهار به باغچه منتقل شده و گیاهانی که بدین ترتیب پرورش یافته‌اند زودتر از سایرین به گل می‌نشینند و در واقع با این روش گل‌های زودرس به دست می‌آیند. بذرهای گل میمون بسیار ریز بوده و می‌توان به‌صورت دست پاش کاشت و پس از رشد گیاهان آن‌ها را تنک کرد و برخی را از خاک درآورده و به محلی دیگر منتقل می‌کنیم. برای جوانه‌زنی بهتر بذر گل میمون می‌توان آن‌ها را چند روز قبل کاشت داخل یخچال قرار داد تا خواب‌شکنی انجام شود. اولین قدم برای کاشت بذر گیاهان زینتی انتخاب خاک مناسب است. بهترین ترکیب خاک برای کاشت این بذر شامل 30 درصد کوکوپیت، 50 درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست و 20 درصد پرلیت دانه‌ریز است. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند (حداقل 3 تا 10 ساعت). این عمل باعث شده تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه‌زنی تسریع شود. بذرها به‌طور طبیعی بعد از این مدت باید ته طرف بروند.

گل میمون

برای خرید بذر گل میمون و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل گازانیا

 

گازانیا با نام علمی GAZANIA SPLENDENS بومی آفریقای جنوبی است و یکی از محبوب‌ترین گیاهان فضای سبز که به دلیل تازگی و غیربومی بودن آن در ایران موردتوجه قرار می‌گیرد. ویژگی خاص این گیاه در رنگ‌های بسیار براق و جذاب گل‌ها و بسته شدن گل‌ها به هنگام شب یا هواهای ابری و بارانی موردتوجه باغبانان قرار می‌گیرد. این گیاه را مانند بسیاری از گیاهان زینتی علاوه بر باغچه‌ها و حاشیه‌کاری در گلدان‌ها و گل­جاها نیز می‌توان کشت کرد. در خانه‌ها و آپارتمان­ها پشت پنجره و در معرض نور حداکثری با وجود دمای خوب در فصول مختلف خوب جواب خواهد داد. گیاه پاکوتاه و پرپشتی است که پشت برگ‌ها نیز دارای پرزهایی است که رنگ پشت برگ گیاه را به نقره‌ای متمایل می‌کند و از جهات مختلف برای بینندگان جذابیت دارد. گل گازانیا در اصل گیاهی چندساله است اما در مناطق معتدله به دلیل سرد شدن هوا در طی زمستان به شکل گیاهی یک‌ساله مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما اگر امکاناتی وجود داشته باشد که در طی زمستان به مکانی با دمای مناسب و همچنین نور موردنیاز انتقال بیابد، گیاه زنده مانده و حتی گلدهی آن با توجه به شرایط مکان نگهداری کم‌وبیش ادامه خواهد یافت.

گل گازانیا الوان

آبیاری

گازانیا از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است. البته آبیاری کافی و منظم به گلدهی و کیفیت آن کمک می‌کند اما به یاد داشته باشید که آبیاری زیاده از حد و یا سنگین بودن خاک و باقی ماندن آب به مدت طولانی در اطراف ریشه و ساقه‌های این گیاه منجر به پوسیدن آنان و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. بنابراین زمانی که حدود ۵ سانتیمتر از سطح خاک خشک شده بود نسبت به آبیاری آن اقدام کنید.

نور

مکانی با وجود حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارند. در درون خانه نیز گلدان‌های گازانیا را در کنار پنجره‌های رو به جنوب یا غربی قرار دهید تا نور کافی به آن برسد. شرایط نور کم منجر به عدم شکل‌گیری گل‌ها و همچنین عدم باز شدن و شکوفایی کامل گل‌ها می‌شود. به‌عنوان‌مثال حتی در روزهای ابری، گل‌ها حالتی نیمه‌باز دارند و کاملاً شکوفا نمی‌شوند.

دما

بهترین دما برای گلدهی این گیاه ۳۰-۲۵ درجه است اما اصولاً گل گازانیا الوان به گرمای هوا مقاوم است و هر مقدار که هوا گرم شود اگر به شکل صحیح آبیاری شود، مشکلی ایجاد نمی‌شود. همچنین قسمت‌های طوقه و زیرزمینی این گیاه دما را تا حدود صفر درجه می‌تواند تحمل کند ولی هر مقدار که دمای هوا از حدود ۱۵ درجه پایین‌تر بیاید، ابتدا گلدهی کاهش یافته و متوقف می‌شود و سپس با سردتر شدن هوا برگسار زرد شده و در نهایت از بین خواهند رفت.

گل گازانیا الوان

خاک

در مورد خاک سختگیر نیست و حتی خاک‌هایی را که از لحاظ غذایی فقیر محسوب می‌شوند به‌خوبی تحمل می‌کند. اما خاک باید زهکش خوبی داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد بنابراین بکار گیری شن و یا خاک‌برگ در مخلوط خاک می‌تواند به این مسئله کمک کند. گیاهان را در بستر کاشت باغچه با فاصله حدود ۲۰-۱۵ سانتیمتر بکارید. برای عملکرد بهتر گیاه می‌توان در اطراف هر بوته و به ضخامت حدود ۵ سانتیمتر خاک‌برگ ریخت. این لایه از خاک‌برگ اصطلاحاً مالچ Mulch نامیده می‌شود که در خنک نگه‌داشتن ریشه‌های گیاه در طی روزهای گرم تابستان می‌توان به‌خوبی کمک کرده و موجب افزایش گلدهی گیاه شود.

کوددهی

اگر خاک محل کاشت به‌خوبی آماده شده باشد و در زمان تهیه مخلوط خاکی از موادی مانند خاک‌برگ، کود پوسیده دامی و یا ورمی کمپوست استفاده شده باشد نیازی به کوددهی این گیاه نیست اما در غیر این صورت و برای گیاهانی که تصور می‌کنید غذادهی لازم است می‌توانید از کودهای محلولی که کامل نیز هستند یک بار در بهار و یک بار نیز در تابستان استفاده کنید. این میزان کافی است و این گیاه نیاز بیشتری به کوددهی ندارد.

تکثیر

کاشت بذر گل گازانیا آسان‌ترین راه تکثیر این گیاه است. شما می‌توانید اگر گیاه گازانیا دارید، اواخر تابستان نسبت به جمع‌آوری بذرها اقدام کنید. بذرها را برای چند روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا رطوبت اضافه خود را از دست بدهند. می‌توانید برای نگهداری بذرها تا سال بعد و فرارسیدن زمان مناسب کاشت آنان، از پاکت‌های کاغذی استفاده کنید. بذرها را می‌توان اوایل بهار به شکل مستقیم در خاک باغچه کاشت و یا اینکه حدود ۶ هفته قبل از شروع بهار و در مکانی محافظت‌شده همانند داخل خانه نسبت به کاشت بذرها اقدام کرد.

از مخلوط کاشت سبک همانند مخلوط خاک‌برگ+خاک معمولی+ شن می‌توان برای کاشت بذرها استفاده کرد و قبل از کاشت بذرها، بستر کاشت گازانیا را حداقل تا عمق ۵ سانتیمتری به کمک غبارپاشی آب به‌خوبی خیس و مرطوب کنید. همچنین اگر با روش آبیاری معمولی قصد مرطوب کردن بستر کاشت را دارید، بعد از این عمل حدود ۲۰ دقیق منتظر شوید تا آب اضافه از منافذ زیر گلدان خارج شود و سپس اقدام به کاشت بذر گازانیا کنید. خیس بودن بیش‌ازاندازه بستر کاشت می‌تواند منجر به پوسیدن بذرها شود. عمق کاشت بذرها در حدود ۰٫۶-۰٫۳ سانتیمتر است. بر روی گلدانی که بذرها را کاشته‌اید می‌توانید پلاستیک شفافی بکشید تا هوا نیز مرطوب نگه‌داشته شود. گلدان را در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب قرار دهید اما بعد از جوانه‌زنی سعی کنید تا روزانه چند ساعت به گیاهان جوان نور بتابد حدود سه هفته طول می‌کشد تا بذر گازانیا سبز شوند. زمانی که شرایط آب و هوایی فضای بیرون برای کاشت گیاهان در بستر کاشت باغچه مناسب بود، ابتدا برای ۲-۱ هفته گلدان حاوی گیاهچه­ های گازانیا را در فضای باز و در مکانی که نور مستقیم آفتاب بر آن‌ها می‌تابد قرار دهید و بعد از گذران این مدت نسبت به بیرون آوردن آنان از گلدان اولیه و کاشت در بستر باغچه اقدام کنید. این عمل منجر به مقاوم شدن گیاهان جوان در برابر شرایط باز و افزایش میزان موفقیت بعد از انتقال گیاهچه­ ها خواهد شد.

گل گازانیا الوان

بیشتر بدانید:

  • گل گازانیا الوان از لحاظ اکولوژیکی به سرما مقاوم بوده، مکان‌های کاملاً آفتابی را می‌پسندد و در خاک‌های نسبتاً سبک رشد خوبی دارد. گل‌های آن برای باز شدن شدت نور زیادی لازم دارند، به‌طوری‌که در غروب و صبح زود بسته می‌شوند.
  • گونه‌ای از گازانیای زرد به نام گازانیای ظهر طلایی وجود دارد که ارتفاع آن ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و یکی از گل‌های زیبای تابستانی است. این گیاه برای زیباسازی فضاهای سبز کاربرد زیادی دارد.
  • هر زمان گل پژمرد و یا از بین رفت، گل را از محل نزدیک به اتصال برگ جدا می‌کنند تا گلدهی تحریک شود.
  • توجه داشته باشید که برخورد این گیاه با پوست بدن برخی از افراد می‌تواند حساسیت‌های پوستی ایجاد کند و همچنین بهتر است که حیوانات خانگی از این گیاه دور نگهداری شوند.

برای خرید بذر گل گازانیا و سایر گیاهان زینتی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش گل اطلسي

گل اطلسی گیاهی رونده که گاهی ارتفاع آن شاید به بیش از ۶۰ سانتی‌متر برسد دارای تنوع بسیار زیاد در رنگ مانند اطلسی بنفش، اطلسی لیمویی، اطلسی حنایی، اطلسی قرمز، اطلسی گلبهی، اطلسی صورتی، اطلسی آبی، اطلسی ارغوانی، اطلسی الوان، فرم های مختلف مانند اطلسی آویز، اطلسی مکزیکی، اطلسی رونده و سایزهای متفاوت است. این گیاه نیاز به‌صورت آویز نیز می‌توان کاشت که در این صورت باید به‌صورت منظم سرزنی شود. بذر اطلسی در اواخر اسفند ماه کشت و گلدهی از خرداد تا آبان ماه است و با هرس گل‌های پژمرده به رشد بهتر گیاه و ظهور گل‌های جدید کمک می‌کنید.

اطلسی

به‌منظور کاشت اطلسی بین ۶ الی ۸ هفته از اتمام فصل زمستان اقدام به کاشت بذر گل اطلسی در بستر کشت و مقداری پیت ماس، کوکو پیت و شن و یا خاک‌برگ الک شده و صورت گیرد. مخلوط بستر کشت را با اسپری مرطوب (تا بذرها بهتر به خاک بچسبند) و سپس بذرها را بر روی بستر کشت قرار می‌دهند. بذرها رو به‌آرامی به خاک فشرده تا به سطح خاک بچسبد. برای حفظ رطوبت بستر کشت از پوشش نایلونی روشن استفاده کنید. پس از ۷ الی ۱۰ روز از زمان کاشت بر شروع به جوانه‌زنی می‌کند. برای رویش بهتر بذر اطلسی به محیطی کاملاً روشن و به‌دوراز تابش مستقیم آفتاب نیاز است در صورت نیاز می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت معمولی بین ۱۴ الی ۱۶ ساعت برای تأمین روشنایی استفاده کنید. پس از سه برگی شدن گیاهان برای تقویت گیاهان جوان می‌توان از کود رقیق‌شده رشد مخصوص گیاهان زینتی هر پانزده روز یک‌بار استفاده کرد. پس از ۴ برگی شدن نشاهای اطلسی و رفع خطر سرمازدگی در اواسط بهار هنگامی‌که دمای خاک به حدود ۱۰ درجه می‌رسد می‌توان گیاهان را به محیط باز منتقل کرد.

اطلسی

خاک مناسب باغچه برای کشت اطلسی خاکی با زهکشی مناسب و تقویت‌شده توسط کمپوست و یا خاک‌برگ و یا کود پوسیده دامی عاری از علف هرز است. خاک را تا عمق ۲۰ سانتیمتری شخم زده و با کمک تقویت‌کننده‌ها و کمی شن بستر را برای انتقال نشاهای اطلسی آماده می‌کنیم. برای کاشت گیاه باید مناطقی از باغچه که روزانه بین حداقل ۵ تا ۶ ساعت از تابش مستقیم نور خورشید برخوردار هستند انتخاب نمود. تابش بیشتر آفتاب به رشد بهتر گل کمک می‌کند. در سایه قرار دادن گیاه باعث کاهش گلدهی و کشیده شدن ساقه منجر می‌شود. گیاهان را در محیط کاملاً آفتابی بافاصله بین ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر و در محیط‌های کمی آفتابی بین ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر و در گلدان نیز در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتیمتری از یکدیگر کشت کنید. برای داشتن گل‌بوته‌ای زیبا ساقه‌هایی که طول آنها از ۱۵ سانتیمتر بلندتر شدند آنها را هرس کرده تا به توسعه بهتر گیاه کمک می‌کنیم. بعد از پژمرده شدن گیاه نیز گل‌ها را به‌آرامی از ساقه جدا می‌کنیم تا فرصت رشد دوباره برای گل‌های جدید را فراهم آوریم.

اطلسی

گیاه اطلسی برای داشتن گل‌های پر و رشد مناسب به آبیاری منظم نیاز دارد. خاک همیشه باید مرطوب باشد در طول هفته حداقل باید یک‌بار اقدام به آبیاری به‌صورت غرقابی نمایید و در روزهای گرم تابستان تا دو بار نیز نیاز به آبیاری کامل دارد.

برای خرید بذر گل اطلسی و سایر گیاهان زینتی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل آلیسوم

 

آلیسوم

مبدأ گل آلیسوم نواحی مدیترانه و جزایر قناری است. افزون بر رقم‌های یک‌ساله که بیشتر در گل‌کاری کشت و کار می‌شوند، چندساله آن‌هم وجود دارد. ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر یا کمتر است و گسترش به نسبت وسیعی دارد. انشعابات گیاه زیاد بوده و هر انشعاب به خوشه‌ای از گل ختم می‌شود. گیاه در مرحله گلدهی به‌صورت فرشی از گل، زمین را می‌پوشاند. گونه‌های مختلفی از گل آلیسوم وجود دارد که گونه maritime L دارای گل‌هایی به رنگ آلیسوم سفید، آلیسوم زرد ، آلیسوم بنفش و آلیسوم الوان است و به نام مروارید خوانده می‌شود. گل‌های مروارید، کوچک و دارای 4 گلبرگ بوده و به‌صورت خوشه‌ای است که این خوشه به‌تدریج رشد می‌کند و در بالای آن گل‌های تازه باز می‌شوند. مناسب کاشت در حاشیه‌ها، سبدهای آویزان، بالکن و باغ‌های صخره‌ای است. این گل عطر فوق‌العاده زیادی داشته و در ساعات اولیه روز یک گلدان از آن می‌تواند فضای زیادی را معطر کند. کاشت بذر گل آلیسوم بسیار آسان بوده و برای گلدان، آویز، باغچه بسیار مناسب و زیبا است.

آلیسوم

کاشت بذر گل آلیسوم

طول عمر: یک‌ساله یا دوساله (در انتهای دوره رشد بذر داده و بذرها دوباره شروع به رشد می‌کنند)

زمان مناسب کاشت: اواخر زمستان تا اوایل بهار

خاک مناسب: خاک نیمه سبک با زهکشی مناسب و غنی با کمپوست و کود حیوانی

نور مناسب: نور زیاد و محل آفتاب‌گیر

رطوبت و آبیاری مناسب: آبیاری متوسط (اوایل رشد به‌اندازه‌ای که پای گیاه خشک نشود و برای گیاه بالغ هنگامی آبیاری انجام گیرد که پای بوته کامل خشک باشد. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و زردی برگ و از بین رفتن گیاه می‌شود).

زمان گلدهی: اواسط بهار تا اواخر پاییز

دوره گلدهی: دوره گلدهی گل آلیسوم طولانی بوده و بعد از کاشت بهاره در اواخر بهار شروع به گلدهی می‌کند و تا قبل از یخ‌بندان به گلدهی ادامه می‌دهد.

دما مناسب: به دمای پایین محیط مقاوم است.

کاشت و تکثیر: خاک مناسب با میزان کمپوست و کود حیوانی مناسب را آماده کرده، بذر گل آلیسوم را روی بستر ریخته و مقداری خاک بر روی بذرها بپاشید و سپس خاک را کمی مرطوب نمایید.

دوره رشد: 50 تا 60 روز تا رشد کامل و گلدهی

کوددهی: آلیسوم نیاز کودی خاصی ندارد ولی برای افزایش گلدهی و عملکرد بهتر است از کود ورمی کمپوست و کودهای آلی و ارگانیک و در صورت تمایل از کودهای مکمل و کود گلدهی یا کود کامل (20، 20، 20) استفاده شود.

هرس: بعد از اتمام فصل گلدهی بوته از کف یا از 10 سانتی زمین قطع شود تا بعد از فصل سرما.

آلیسوم

برای خرید بذر گل آلیسوم و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش گل تاج خروس در خانه

گل تاج خروس با نام علمی Amaranthus گونه پیچیده‌ای است که حداقل ۷۵ گونه یک‌ساله و چندساله را شامل می‌شود. بسیاری از افراد گل تاج خروس را به‌عنوان گیاه زینتی می‌شناسند و بسیاری حتی نمی‌دانند که گل تاج خروس جزو گیاهان خوراکی است که می‌توان آن را از طریق بذر تاج خروس پرورش داد.

گل تاج خروس

شرایط نگهداری گل تاج خروس

این گیاه برای آب‌وهوای گرم در نظر گرفته‌شده و ۹۰ روز یعنی حدود سه ماه طول می‌کشد تا گیاه شکوفا شود.

نور

گل تاج خروس به مکانی با نور کافی احتیاج دارد، زیرا کم‌نور بودن باعث ریزش و کم‌رنگ شدن گل‌ها می‌شود. البته این گیاه در برابر سایه نیز مقاوم است اما در آفتاب رشد و نمو بسیار خوبی دارد. این گیاه بیش از سایه به نور خورشید نیاز دارد.

خاک

خاک مناسب برای بذر تاج خروس خاک لومی شنی حاصلخیز با زهکشی مناسب است. برای کاشت بهتر است خاک باغچه را با خاک کمپوست پیت ماس و کرم مخلوط کرده و تغذیه کنید.

آبیاری

آبیاری این گیاه به این منظور انجام می‌شود که خاک باید همیشه مرطوب باشد و یکی از گیاهانی است که به آب نیاز دارد اما آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌ها و نرم شدن ساقه‌ها می‌شود. هر زمان که خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. بهتر است آبیاری عمیق انجام شود تا آب به‌طور کامل به ریشه‌ها نفوذ کند. در روزهای گرم تابستان همیشه خاک این گیاه را حفظ کنید. هیچ‌گاه گیاه نباید چند روز روی زمین خشک باشد و هرگز نباید در آب غوطه‌ور شود. بهترین زمان آبیاری صبح است، زیرا اگر آب در اطراف گیاه بماند، در طول روز خشک می‌شود و ریشه‌ها زیر آب نمی‌مانند.

گل تاج خروس

کوددهی

هرگز خاک بذر تاج خروس را با کودهای شیمیایی مخلوط نکنید، زیرا این گیاه به کودهای شیمیایی بسیار حساس است. خاک برگ پوسیده مناسب‌ترین خاک برای تاج خروس است. بهترین کود برای این منظور کمپوست پوسیده است. فقط در فصل بهار می‌توانید از کودهای پتاس و فسفر استفاده کنید، زیرا این مواد به شکوفه زدن گیاه کمک می‌کنند. بدانید که استفاده از کودهای نیتروژنه باعث از بین رفتن گل‌ها می‌شود.

دما

بهترین دما برای این گل‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است. در آب‌وهوای سردتر بهتر است این گل‌ها را از یک ماه تا یک ماه و نیم قبل از آخرین سرمای زمستان در خانه نگه دارید. این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز هوای گرم و خشک را به‌خوبی تحمل می‌کند اما هوای سرد را تحمل نمی‌کند و باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود. آسیب در دمای زیر ۱۰ درجه می‌بیند. بهترین دما برای این گیاه بین ۲۵ تا ۳۵ درجه است و دما را تا ۴۰ درجه به‌خوبی تحمل می‌کند.

گل تاج خروس

تکثیر

این گیاه توسط بذر تاج خروس تکثیر می‌شود و شما می‌توانید آن را از این طریق پرورش دهید. در این روش باید چند بذر تاج خروس در عمق نیم تا یک سانتی‌متر در خاک مرطوب و سبک مخلوط با خاک برگ بکارید. پس از کاشت بذر تاج خروس بر روی گلدان‌ها، یک پوشش پلاستیکی با سوراخ قرار داده و گلدان را در مکان گرم قرار دهید. جوانه زدن بذر تاج خروس حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد و پس از جوانه‌زنی باید پلاستیک را جدا کرد. آبیاری باید ملایم باشد تا بذر تاج خروس ها به اطراف حرکت نکنند و فقط خاک مرطوب باشد. بهتر است در این مرحله از اسپری آب برای آبیاری استفاده شود.

بعد از جوانه زدن بذر تاج خروس گلدان را در مکانی با تابش غیرمستقیم آفتاب قرار دهید و منتظر بمانید تا جوانه‌ها به برگ تبدیل شوند. بعد از ۹ روز می‌توانید گل‌ها را به بیرون منتقل کنید. در روز اول، گلدان را به مدت ۴ ساعت به بیرون منتقل کنید، در روزهای بعد، هر روز دو ساعت به این زمان اضافه کنید و در نهایت پس از یک هفته تا هشت روز، گیاه را کاملاً به بیرون منتقل کنید. برای انتقال آن‌ها به باغ حتماً حدود ۴۰ سانتی‌متر بین این گل‌ها بگذارید زیرا اگر فاصله هر گیاه کوتاه باشد گیاه کوتاه رشد کرده و گل‌ها جمع می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت بذر تاج خروس از اسفند تا اواخر بهار است. حال، اگر می‌خواهید نهال‌های تهیه شده از این گل‌ها را در باغچه یا گلدان‌های داخل خانه بکارید، بهتر است این کار را در اردیبهشت ماه با رعایت همان مراحل کاشت بذر تاج خروس در باغ انجام دهید.

نکته: اگر به دنبال گیاهی گل‌دار برای باغچه یا تراس می‌گردید تاج خروس بسیار مناسب است. حتماً آفتاب می‌خواهد و هوای باز بیرون و خاکش همیشه خیس باشد. خاک باغچه+ پیت ماس+ ورمی کمپوست برای آن مناسب است.

هرس

هر زمان ساقه‌ها بیش‌ازحد طولانی و علفی هستند، باید آن‌ها را کوتاه کنید تا رشد بهتری داشته باشند. همچنین اگر گل‌های خشک روی گیاه دیدید آن‌ها را بردارید.

برای خرید بذر گل تاج خروس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل داوودی

 

گل داوودی

گل داوودی گیاهی علفی با ارقام و گونه‌های مختلف که به شکل گلدانی، کشت در باغچه و یا به‌عنوان شاخه بریده استفاده می‌گردد. گل‌های داوودی تنوع بالایی دارند؛ اما باید توجه داشت که همه آنها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه گل‌های باغی هستند که می‌توان در فضای سبز کشت نمود چون در فصل سرما اگرچه اندام هوایی‌شان از بین می‌رود اما اندام زیرزمینی آن زنده مانده و در بهار دوباره گیاه جوانه میزند به همین دلیل اکثراً چندساله هستند. گروه دوم داوودی‌های نمایشگاهی هستند که حساس بوده و شرایط گلخانه‌ای برای رشد را نیاز دارند و معمولاً در گل‌فروشی‌ها استفاده می‌گردند. گل‌های داوودی یا تک‌رنگ هستند و یا الوان که در یک بوته رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.

گل داوودی الوان از گیاهان زیبا و زینتی است که گل‌های آن در انواع گل داوودی اعم از گل داوودی قرمز، گل داوودی سفید، گل داوودی زرد، گل داوودی بنفش و … ظاهر می‌ شود و به هنگام شکفتن منظره زیبایی را پدید می‌آورد. این گیاه دارای 200 گونه مختلف یک‌ساله، چندساله، گلخانه‌ای و … است. دارای برگ‌های سبز تیره می‌باشد. در فصل سرما اندام‌های هوایی گیاه از میان می‌رود ولی اندام‌های زیرزمینی این گیاه زنده می‌مانند و در فصل بهار دوباره سبز می‌شود. اگر گل‌های یک گیاه در یک بوته بیش از یک رنگ باشد به آن الوان گفته می‌شود. قابلیت کشت در حیاط خانه، فضای سبز و … را دارد. با گل داوودی الوان زیبایی را به محیط زندگی خود هدیه بدهید.

گل داوودی

کاشت

زمان مناسب کاشت بذر گل داوودی اواسط بهار است. ساده‌ترین ترکیب خاک مناسب برای کاشت گل داوودی عبارت است از: خاک باغچه 60 درصد، ماسه 20 درصد و کود حیوانی 20 درصد این موارد با هم خوب ترکیب شود. اگر قصد کاشت زیاد و تولید این گل را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید، سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذرها را روی خاک بپاشید سپس بهتر است روی آن حدود نیم سانتیمتر کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید. اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چند تا گلدان می‌خواهید پرورش بدهید از این روش زیر استفاده کنید. در این روش خزانه شما باید کوچک باشد. ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید. گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانتیمتر روی بذرها کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به‌آرامی با آبپاش آب بدهید.

گل داوودی

اگر کود دامی در دسترس شما نبود می‌توانید از ورمی کمپوست استفاده نمایید و اگر هر دو این‌ها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذرها استفاده نمایید (اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه‌ها به‌خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتماً کود دامی‌ای که استفاده می‌کند چندساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به‌هیچ‌عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید. بعدازاینکه جوانه‌های گیاه موردنظر به حدود 5 تا 8سانتیمتر رسیدند آنها را از خزانه درآورده و در جای اصلی بکارید. برخی‌ها بذر را روی محلی که موردنظرشان هست می‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذرپاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز می‌شوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشوند اما زمانی که بذرها را درون خزانه بکارید بعد می‌توانید به‌صورت منظم بوته‌های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله‌ای که می‌خواهید بکارید.

برای خرید بذر گل داوودی و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل آمارانتوس

 

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس یا آمارانتوس تاج خروس گونه خوشه‌هایی از برگ‌های جدید و دارای رنگ صورتی و قرمز بر روی ساقه‌های بلند آمارانتوس مشاهده می‌شوند. این گیاه یک‌ساله به‌واسطه رنگ‌هایش در باغچه‌ها کاشته می‎شود و ریشه در بخش‌های استوایی قاره آسیا دارد. اکثراً آن را به‌عنوان یک سبزیجات برگ‌دار می‌کارند. این گیاه که سریع رشد می‌کند و گرما را دوست دارد، برگ‌های بیضوی یا تخم‌مرغی‌ شکل دارد که بر روی ساقه‌هایی شق می‌رویند. این رقم از گیاه تاج خروسی از تابستان تا فصل سرما مشاهده می‌شود. در فصل تابستان، خوشه‌های فوق‌العاده‌ای از گل‌های سبز و قرمزرنگ بر روی نوک ساقه‌ها و در محل تلاقی ساقه با برگ می‌رویند. کپسول‌های کوچکی که حاوی یک دانه قهوه‌ای یا مشکی هستند ایجاد شده و در پی آن‌ها گل‌ها ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات همین دانه‌ها روی زمین افتاده و به‌صورت خودکار یک گیاه جدید را به وجود می‌آورند.

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس یا تاج خروس گونه در خاک غنی و دارای زه‌کشی خوب بهترین عملکرد را دارد. بهتر است که پس از گرم‌شدن خاک آن را در محیط بیرون بکارید. البته می‌توانید کمی زودتر و در گلخانه گرم نیز کار کاشت را آغاز کنید. گیاهان بالغ در برابر خشکی مقاوم بوده اما اگر آبیاری منظم برایشان صورت بگیرد، رشد و گل‌دهی بهتری دارند. این گیاه یک‌ساله در مناطق نیمه‌گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کند. برگ‌های خودنما و چهره گرمسیری و روشن این گیاه می‌تواند نمای زیبایی را به منظره‌ها بدهد. همچنین وجود این برگ‌ها در سالاد نیز بر زیبایی آن می‌افزاید. آمارانتوس پابلند الوان، آمارانتوس ابلق، آمارانتوس نخلی قرمز، آمارانتوس زرد از جمله انواع گل آمارانتوس هستند.

نحوه کاشت بذر

ترکیب خاک مناسب برای کاشت بذر آمارانتوس عبارت است از ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود حیوانی. اگر قصد کاشت گل آمارانتوس را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید. سپس سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذر گل آمارانتوس را روی خاک بپاشید. بهتر است روی آن حدود نیم سانتی­متر کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید. اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چند تا گلدان می‌خواهید پرورش بدهید از روش زیر استفاده کنید.

در این روش خزانه شما باید کوچک باشد. ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید. گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانتی­متر روی بذرها کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش آب بدهید. اگر کود دامی در دسترس شما نبود می‌توانید از ورمی کومپوست استفاده نمایید و اگر هر دو این‌ها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذرها استفاده نمایید (اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه‌ها به‌خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتماً کود دامی که استفاده می‌کنید چندساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به‌هیچ‌عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید. بعد از اینکه جوانه‌های گیاه موردنظر به حدود ۵ تا ۸ سانتی­متر رسیدند آن‌ها را از خزانه در آورده و در جای اصلی بکارید. برخی‌ها بذر را روی محلی که موردنظرشان هست می‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذرپاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز می‌شوند خیلی از آن‌ها ممکن است کنار هم سبز بشوند اما زمانی که بذرها رو درون خزانه بکارید بعد می‌توانید به‌صورت منظم بوته‌های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله‌ای که می‌خواهید بکارید.

به این نکته هم حتماً توجه شود که هیچ‌وقت اقدام به نگهداری گل و گیاهان بیرونی در منزل نکنید چون درون منزل نور و تهویه هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل این کار را بکنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آن‌ها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر (به بیرون انتقال ندهید ساقه‌ها دراز شده و کم‌کم از بین می‌رود).

گل آمارانتوس

برای خرید بذر گل آمارانتوس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد