x تبلیغات
گل و گیاه ظرافت

کاشت، پرورش و نگهداری کاکتوس پیرمرد (اولدمن)

کاکتوس پیرمرد آند (Oreocereus celsianus) یک کاکتوس ستونی و تحسین برانگیز است که با زندگی در محیطی بسیار خشن سازگار شده است. کاکتوس پیرمرد بومی آند پرو، بولیوی و شمال آرژانتین است. پوشش ضخیم آن از موهای سفید و پشمی از آن در برابر آفتاب سوختگی و هوای سرد محافظت می‌کند. ساعت‌های بیشتر آفتاب مستقیم باعث می‌شود که پوشش ضخیم‌تری داشته باشد. در طبیعت ساقه‌ها می‌توانند در پایه‌های خود منشعب می‌شوند. در بهار با گل‌های سریز شکوفا می‌شود. اگر در زمستان خشک نگه داشته شود می‌تواند یخبندان‌های کوتاه تا ۱۰ درجه فارنهایت را تحمل کند. این گیاه کاملاً ریشه‌دار است. گلدان مناسب برای کاکتوس پیرمرد گلدان گرد پلاستیکی ۳٫۵ اینچی است.

کاکتوس پیرمرد در برابر یخبندان سخت جان سالم به درنمی‌برد اما اگر خطر یخ‌زدگی وجود داشته باشد، می‌توان آن را به داخل خانه آورد تا در آستانه پنجره آفتابی یا زیر نور رشد کند. کاکتوس برای جلوگیری از پوسیدگی به نور آفتاب روشن، زهکشی عالی و آب کم نیاز دارد. ظروف دارای سوراخ زهکشی را انتخاب کنید و از کاکتوس با زهکشی خوب و خاک آبدار با ۷۰ تا ۸۰ درصد شن معدنی مانند ماسه درشت، پوکه یا پرلیت استفاده کنید. قبل از آبیاری عمیق صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود. در زمستان خشک نگه دارید.

کاکتوس پیرمرد گونه‌ای متعلق به خانواده کاکتسه ها است که بومی شیلی، پرو، آرژانتین و بولیوی است. آرئول ها بزرگ، سفید و بیضی شکل و در قسمت‌های جوان گیاه بسیار پشمالو هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های گیاه و آنچه متفاوت است، موهای بلند، نازک و ابریشمی است. کاکتوس پیرمرد توسط پشم فراوان پوشیده شده که از آن از در مقابل نور خورشید و احتمالاً از تغییرات ناگهانی دما محافظت می‌کند.

کاکتوس پیرمرد

گلدهی

گل‌های کاکتوس پیرمرد گاهی اوقات زمان زیادی طول می‌کشد تا ظاهر شود، اگرچه کاکتوس پیرمرد بیش از همه به دلیل بافت شگفت انگیزش موردتوجه قرار می‌گیرد. گل‌ها صورتی تیره هستند و در بالای آن ظاهر می‌شوند. خارهای شعاعی مخروطی و سفت، زرد مایل به قهوه‌ای و طول آن حدود ۲ سانتی‌متر است. خارهای مرکزی ضخیم‌تر هستند و طول آن به ۸ سانتی‌متر می‌رسد و قهوه‌ای هستند. کاکتوس پیرمرد برای مبتدیان ساکولنت ایده آل است زیرا رشد آن آسان است و از گیاه کم مراقبت می‌شود و برای کلکسیونرهای ساکولنت، این گیاه رنگ و بوی متفاوتی به مجموعه می‌بخشد.

نور

کاکتوس پیرمرد را در تمام طول سال در آفتاب کامل قرار دهید. در داخل خانه باید در زیر نورگیر یا نزدیک پنجره قرار گیرد که نور خوبی دریافت می‌کند. گلدان را به‌طور منظم بچرخانید تا تمام چهره‌های کاکتوس به یک اندازه نور دریافت کنند و به‌طور کامل رشد کنند.

دما

کاکتوس پیرمرد حداقل دمای صفر درجه سانتی‌گراد را در زمستان تحمل می‌کند. در دماهای پایین‌تر گیاه ممکن است بمیرد. در مورد زمستان‌های خیلی سرد بهترین گزینه قرار دادن گیاه در داخل است. مراقبت از گیاه در برابر رطوبت محیط بسیار مهم است زیرا در صورت مرطوب بودن هوا کاکتوس پیرمرد بسیار مستعد پوسیدگی است. کاکتوس پیرمرد در سرما رشد خود را متوقف می‌کند.

آبیاری

از بهار تا پایان تابستان هر ۷ یا ۱۰ روز یک‌بار می‌توانید این گیاه را آبیاری کنید. در زمستان نیاز به آب بسیار کم و در حد صفر دارد. نکته مهم این است که قبل از آبیاری بعدی به‌خصوص در فصل زمستان اجازه دهید بستر کاملاً خشک شود (در این زمان توصیه می‌شود که بستر خشک برای چند روز باقی بماند).

کود

کاکتوس پیرمرد از بهار تا اوایل پاییز نیاز به یک کود خوب دارد. فقط کود مایع مخصوص کاکتوس‌ها به آن بدهید.

پیوند زدن

بهتر است پیوند کاکتوس پیرمرد در فصل بهار انجام گیرد. در مورد گیاهان جوان، سالی یک بار و به دنبال آن وقتی گیاه به اندازه کافی بالغ شود که هر ۳ یا ۴ سال یا در مواقع ضروری این کار را انجام گیرد.

کاکتوس پیرمرد

کاشت و تکثیر

تکثیر با بذر کاکتوس پیرمرد یا قلمه در بهار انجام گیرد. بذر کاکتوس پیرمرد به سرعت جوانه می‌زند و نهال‌ها از سنین پایین کاملاً مقاوم هستند. بهترین زمان برای کاشت بذر کاکتوس پیرمرد فصل بهار است. فقط باید از یک گلدان کوچک استفاده کنید و یک بستر مخصوص برای بذر کاکتوس‌ ها و ساکولنت ها با زهکشی خوب اضافه کنید. سپس بذر کاکتوس پیرمرد  را روی بستر پخش کنید و یک لایه بسیار سبک از بستر را به دانه‌ها اضافه کنید. بستر را مرطوب نگه دارید (اما از غرق شدن آب خودداری کنید) و گلدان را در مکانی نگهداری کنید که نور خورشید را به‌خوبی دریافت کند. پس از رسیدن گیاه و مناسب برای دست‌کاری، می‌توان آن را به گلدان قطعی پیوند زد.

هرس

این گیاه نیازی به هرس ندارد. فقط برگ‌هایی را که کوبیده یا خشک شده‌اند جدا کنید تا ظاهر گیاه بهتر شود.

آفات و بیماری‌ها

کاکتوس پیرمرد عمدتاً توسط شپشک های آردآلود موردحمله قرار می‌گیرد که به ساقه‌های برهنه حمله می‌کند. معمولاً بیشترین غلظت این آفت در انتهای ساقه‌های در حال رشد در جایی که اپیدرم نرم‌تر است مشاهده می‌شود.

برای خرید بذر انواع کاکتوس به فروشگاه بذر ظرافت (https://zerafat.com) مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

کاشت و پرورش گل کوکب

 

درک اینکه چرا گل کوکب یکی از گل‌های رایج و محبوب است بسیار دشوار نیست. گل‌های رنگین‌کمانی زیبای آن خیره‌کننده است. گل کوکب از اواسط تابستان تا اولین یخبندان پاییزی گل می‌دهد و تا پاییز گل می‌دهد.

کاشت

گل کوکب برای رشد و شکوفایی فراوان به آفتاب کامل (حداقل ۸ ساعت در روز) نیاز دارد. اگر دمای تابستان شدید باشد، بهتر است در پناه سایه بعدازظهر کاشته شود. گل کوکب به سرما حساس است و نباید تا زمانی که خاک تا بیش از ۶۰ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سانتی‌گراد) گرم نشده و تمام خطر سرمازدگی از بین نرود، کاشته شوند.

برای کاشت بذر گل کوکب یک محل آفتابی با خاک و زهکشی خوب را انتخاب کنید و قبل از کاشت آن را کاملاً آماده کنید. بستر کشت را با ۲ تا ۴ اینچ (۵ تا ۱۰ سانتیمتر) کمپوست با کیفیت بالا یا کود پوسیده خوب، گردگیری کمی از پودر استخوان و کود ارگانیک متعادل اصلاح کنید. همه مواد را در خاک مخلوط کنید تا به‌طور یکنواخت پخش شود.

برای کاشت گودالی به عمق ۴ تا ۶ اینچ (۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر) حفر کنید و بذر کوکب در داخل آن قرار دهید. هنگامی‌که در محل قرار گرفت، سوراخ را با خاک پر کنید. گل کوکب بسیار بزرگ می‌شود، بنابراین حداقل بین ۱۲ تا ۱۸ اینچ (۳۰ تا ۴۶ سانتی‌متر) فاصله بین گل کوکب‌ها بگذارید.

گل کوکب

گل‌های گل کوکب در طول فصل رشد به آب ثابت نیاز دارند. بنابراین در جوانی شیلنگ‌های خیس بخار یا آبیاری قطره‌ای نصب کنید. تا زمانی که اولین شاخه‌های سبزرنگ را مشاهده نکردید که از زمین عبور می‌کنند، نباید گل دهانه را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد قبل از مشاهده شاخه‌ها می‌تواند منجر به پوسیدگی بذر گل کوکب شود. پس از رسیدن گیاهان به ارتفاع ۱ فوت (۳۰ سانتی‌متر)، با کشیدن ۳ تا ۴ اینچ (۷ تا ۱۰ سانتی‌متر) از مرکز رشد، آن‌ها را کمی محکم کنید تا شاخه‌های پایه کم را تشویق کنید که باعث افزایش تولید گل و طول کلی ساقه می‌شود.

حلزون‌ها و لیسه‌ها به گیاهان جوان آسیب می‌رسانند و موش‌ها گل‌ها را خراب می‌کنند. طعمه را در زمان کاشت و به‌صورت دوره‌ای در طول فصل کنار بگذارید. طعمه حلزون یک گزینه ارگانیک است که هم برای کودکان و هم برای حیوانات خانگی بی‌خطر است و در برابر هر سه آفت به‌خوبی کار می‌کند.

در اواسط تابستان، شما نیاز دارید که گیاهان بلند را به هم بزنید تا از ریزش آن‌ها جلوگیری شود. برای باغداران خانگی که فقط چند گیاه دارند، هنگام کاشت، پایه‌های بلند و محکم را در کنار غده‌ها قرار دهید تا بتوانید ساقه‌ها را هنگام رشد به آن‌ها بچسبانید. برای پرورش‌دهندگان گل، من روش راه‌راه را توصیه می‌کنم که شامل قرار دادن یک پایه تی مانند فلزی در هر ۸ پا (۲٫۴ متر) در امتداد لبه‌های بیرونی تخت‌ها و بستن یک لایه دوگانه از طناب نجات از پایه به پایه است.

گل کوکب

درحالی‌که گل‌های گل‌دار بریده بلندمدت نیستند، اما می‌توانید ۵ تا ۷ روز از ساقه‌های بریده شده در مرحله مناسب استفاده کنید. از آنجا که گل‌های گل کوکب بعد از برداشت زیاد باز نمی‌شوند، مهم است که آن‌ها را تقریباً کاملاً باز، اما نه بیش از حد رسیده انتخاب کنید. پشت هر سر گل را بررسی کنید، به دنبال گلبرگ‌های محکم و سرسبز باشید. گلبرگ‌های کاغذی یا کمی کم آب نشانه سن هستند. حتماً از نگهدارنده گل در آب استفاده کنید.

برای خرید بذر گل کوکب و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

همه چیز در باره بلوبری

 

بلوبری یک گیاه است. این میوه معمولاً به‌عنوان غذا مصرف می‌شود. برخی افراد نیز از میوه و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می‌کنند. مراقب باشید بلوبری را با زغال اخته اشتباه نگیرید. در خارج از ایالات متحده، نام زغال اخته ممکن است برای گیاهی به نام بلوبری در ایالات‌متحده استفاده شود. بلوبری برای پیری، حافظه و مهارت‌های تفکر (عملکرد شناختی) و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌شود. اما شواهد علمی محدودی برای حمایت از هر یک از این موارد وجود دارد.

کاشت

زمان کاشت بوته بلوبری

بلوبری را می‌توان در بهار یا اواخر پاییز در همه مناطق به‌جز سردترین مناطق کاشت. در مناطق سرد بهتر است برای کاشت بذر بلوبری تا اوایل تا اواسط بهار صبر کنید.

بهتر است گیاهان ۱ تا ۳ ساله انتخاب خوبی هستند. این‌ها را می‌توان در ظروف یا ریشه برهنه خریداری کرد.

بلوبری

انتخاب و آماده‌سازی محل کاشت

مکان آفتابی و سرپناهی را انتخاب کنید. درحالی‌که بلوبری سایه را تحمل می‌کند، محصولات بهتری در زیر نور آفتاب به دست می‌آید. درعین‌حال آن‌ها نباید در معرض باد شدید و خشک شوند.

بذر بلوبری را خیلی نزدیک درختان نکارید زیرا درختان نه‌تنها نور خورشید را مسدود می‌کنند بلکه رطوبت خاک را نیز جذب می‌کنند.

اگر چندین بوته کاشته‌اید بهتر است آن‌ها را در یک تکه بکارید نه اینکه در باغ خود پراکنده شوید. این باعث افزایش تولید و کیفیت توت می‌شود.

بلوبری یک گیاه ریشه‌دار کم‌عمق است. بنابراین به خاکی نیاز دارد که رطوبت را در خود نگه دارد اما به‌خوبی تخلیه شود و مرطوب نماند. بذر بلوبری را در مکان‌هایی که خاک‌های سنگین و خاکی دارند و مرطوب می‌مانند، کاشت نکنید.

بلوبری در خاکی که اسیدی است رشد می‌کند. pH خاک در حالت ایده آل باید بین ۴٫۰ تا ۵٫۰ باشد. خاکی که به اندازه کافی اسیدی نیست رشد را متوقف می‌کند. با مخلوط کردن مقدار کمی گوگرد دانه‌ای چند ماه قبل از کاشت می‌توان خاک را اسیدی کرد. پیت ماس ​​ و پوست و سوزن کاج نیز افزودنی‌های خوبی هستند که به اسیدی شدن خاک شما کمک می‌کنند.

قبل از قرار دادن بوته‌های بلوبری، مواد آلی را در خاک مخلوط کنید.

بلوبری

خواص بلوبری

بلوبری مانند خواص قره قاط، با جلوگیری از چسبندگی باکتری‌ها به دیواره‌های مثانه، از عفونت مثانه جلوگیری می‌کند. میوه بلوبری سرشار از فیبر است که می‌تواند به عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک کند. همچنین حاوی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است. بلوبری همچنین حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است تورم را کاهش داده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

کاهش مهارت‌های حافظه و تفکر که معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه بلوبری به مدت ۳-۶ ماه ممکن است به بهبود برخی از آزمون‌های تفکر و حافظه در بزرگ‌سالان بالای ۶۰ سال کمک کند. بااین‌حال اکثر آزمون‌های تفکر و حافظه تغییر نمی‌کنند. اگر فایده‌ای داشته باشد، احتمالاً اندک است.

در رابطه با سالخوردگی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بلوبری یخ‌زده می‌تواند محل استقرار و تعادل پا را در افراد مسن بهبود بخشد. بااین‌حال تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که خوردن بلوبری به این موارد کمکی نمی‌کند. همچنین به نظر نمی‌رسد خوردن بلوبری باعث افزایش قدرت یا سرعت راه رفتن در افراد مسن شود.

درخصوص عملکرد ورزشی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف بلوبری خشک به افراد کمک نمی‌کند سریع‌تر بدوند یا احساس دویدن را راحت‌تر کند. اما ممکن است به حفظ قدرت ۳۰ دقیقه پس از دویدن کمک کند.

در زمینه مهارت‌های حافظه و تفکر (عملکرد شناختی) تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک دوز بلوبری ممکن است برخی از انواع یادگیری را در کودکان ۷ تا ۱۰ سال بهبود بخشد. اما برای اکثر انواع یادگیری کمکی نمی‌کند و به کودکان در خواندن بهتر کمک نمی‌کند.

در زمینه افسردگی برخی از افرادی که در یکی از عروق مغز لخته شده‌اند ممکن است دچار افسردگی شوند. در افراد مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری وجود دارد که در دستگاه گوارش عفونت داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه عصاره بلوبری به مدت ۹۰ روز می‌تواند علائم افسردگی را کاهش داده و همچنین باعث کاهش عفونت در این گروه از افراد شود.

بلوبری

در رابطه با سطوح بالای چربی به نام تری گلیسیرید در خون (هیپرتری گلیسیریدمی) تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک دوز عصاره برگ بلوبری ممکن است به کاهش سطح چربی در خون بعد از غذا در افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

در خصوص آرتریت در کودکان (آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان) تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه آب بلوبری در حین استفاده از داروی ضد حساسیت علائم آرتریت در کودکان را بهتر از دارو به تنهایی کاهش می‌دهد. نوشیدن آب بلوبری همچنین ممکن است عوارض جانبی ناشی از اتانرسپت را کاهش دهد.

گروهی از علائم که خطر دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی (سندرم متابولیک) را افزایش می‌دهد. مصرف بلوبری خشک به بهبود بیشتر علائم سندرم متابولیک کمک نمی‌کند. اما ممکن است به بهبود جریان خون در برخی افراد کمک کند.

برای خرید بذر بلوبری و سایر درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

خواص دارویی گل پریوش

 

گل پریوش در پیشگیری از سرطان خون در کودکان و درمان سرطان معجزه نامیده شده است. به نظر بسیاری محافظت از گل پریوش حفاظت از آینده فرزندان شما است. پیشنهاد شده است که به‌جای استفاده از اثرات موضعی که باعث ایجاد داروهای شیمیایی می‌شود. مردم باید از عصاره گل پریوش استفاده کنند. گل پریوش یکی از باارزش‌ترین گونه‌های گیاهی خانواده Apocynaceae است که در طب گیاهی سنتی در جهان استفاده می‌شود و استخراج شیمیایی در درمان سرطان نقش دارد. این گیاه همچنین سابقه استفاده در طب آیورودا، طب سنتی چینی را دارد. علوم پزشکی غربی در قرن بیستم تحقیق در مورد این گیاه را آغاز کردند.

از این گیاه به‌عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌شود و موردمطالعه قرار می‌گیرد زیرا مشخص شد که بیش از ۱۰۰ آلکالوئید ایندول مونوترپنوئید تولید می‌کند که حاوی دو آلکالوئید دیمری سیتوتوکسیک حیاتی هستند که برای درمان شیمی درمانی سرطان استفاده می‌شوند. همچنین بسیاری از آلکالوئیدها نقش دارویی دارند. این ترکیبات شامل ترکیبات ضد سرطانی است: Vinblastine و Vincristine. آلکالوئید وینکریستین در درمان سرطان خون در کودکان نقش دارد.

در طب سنتی، گل پریوش برای تسکین درد ماهیچه‌ها، افسردگی سیستم عصبی مرکزی، همچنین برای استفاده از نیش زنبورها و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. کاربرد آن به‌طور گسترده‌ای از پیشگیری از دیابت تا درمان معده درد متغیر است. این گیاه همچنین می‌تواند به‌عنوان گیاه زینتی در باغ و خانه‌های مناطق گرم‌تر استفاده شود یا می‌تواند در فصل سرد در گلخانه رشد کند.

گل پریوش

طبقه‌بندی

گل پریوش یک گونه گیاهی است که متعلق به خانواده Apocynaceae (خانواده Dogbane) است. این خانواده بیشتر شامل گیاهان و درختچه‌های کوچک است. این خانواده دارای برگ‌های حاشیه‌ای صاف است. گل‌ها در زیر بغل برگ‌ها دیده می‌شوند که به‌صورت جداگانه یا در ساقه‌های بسیار کوتاه جفت شده‌اند و ویژگی بارز دیگر شیره شیری قوی است.

پراکندگی جغرافیایی

این گیاه بومی ماداگاسکار است و به‌عنوان حلقوی ماداگاسکار شناخته می‌شود. گل پریوش همچنین در سراسر نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکا طبیعی است و برای اهداف تزئینی و دارویی استفاده می‌شود.

شرح گیاه

گل پریوش ۶۰ و ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع و عرض دارد. گل‌ها به رنگ صورتی، سفید یا بنفش صورتی در ساقه شکننده هستند. گل‌ها دارای یک لوله پایه به طول ۲٫۵-۳٫۰ سانتیمتر با تاجی به قطر حدود ۲٫۰-۵٫۰ سانتیمتر با پنج لبه گلبرگ مانند هستند. ۵ کاسبرگ، به طول ۲-۶ میلی‌متر، باریک، معمولاً دارای مو (در حالت بلوغ) وجود دارد. گلدهی در طول ماه‌های گرم بارور است. اگرچه ممکن است گیاهان در هوای بسیار گرم ضعیف شوند. برگ‌ها برعکس ساده روی ساقه با حاشیه کامل برگ، شکل تخمدان به شکل دندانه‌دار، طول تیغه برگ ۲-۴ اینچ و سبزرنگ با برگ چیده شده‌اند. غلاف میوه مانند یک جفت فولیکول به طول تقریباً ۲٫۰-۴٫۵ سانتیمتر و عرض ۳ میلی‌متر است.

تکثیر

گل پریوش از طریق بذر تکثیر می‌شود. جوانه‌زنی گل پریوش یک هفته در دمای ۲۱-۲۴ درجه سانتی‌گراد، در مکانی تاریک و بدون آبیاری بیش‌ازحد طول می‌کشد. بذر گل پریوش را به فاصله ۲ تا ۳ سانتی‌متر روی سطح خاک بریزید. سپس لایه نازکی خاک را بر روی بذر گل پریوش بپاشید و با استفاده از افشانه آن‌ها را آبیاری کنید. برای جوانه‌زنی سریع‌تر، روی گلدان را با پلاستیک پوشانده و بعد از بیرون آمدن جوانه‌ها از خاک پلاستیک را برداشته و آن‌ها را به گلدان یا باغچه انتقال دهید.

همچنین می‌توان گونه‌ها را به‌صورت رویشی تکثیر کرد. قلمه‌های چوبی نرم را می‌توان از گیاه مادر گرفته و به‌طور جداگانه در خاک کاشت، معمولاً در تابستان ریشه گیاه به آسانی است. گل‌های گل پریوش توسط پروانه‌ها گرده‌افشانی می‌شوند. این گونه با خود سازگار است، اگرچه گرده‌افشانی خود در شرایط عادی غیرمعمول است.

گل پریوش

آفات و بیماری‌ها

- گیاه می‌تواند توسط فوزاریوم آلوده شود که منجر به پژمردگی گیاه شده و سپس باعث مرگ گیاه می‌شود.

- تکان خوردن و بازگشت باعث می‌شود نوک ساقه قهوه‌ای تیره و پژمرده شود. این بیماری‌ها بیشتر به دلیل بارندگی هوا یا آبیاری بیش‌ازحد است.

- چندین قارچ باعث ایجاد لکه‌های برگ می‌شود. با این حال آن‌ها معمولاً بی‌ضرر هستند استفاده می‌کند

برای خرید بذر گل پریوش و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش گل شقایق کالیفرنیایی در خانه

 

شقایق کالیفرنیایی گیاهان قوی هستند و اغلب در قسمت‌های خالی و در کنار جاده‌ها بدون هیچ‌گونه مراقبت رشد می‌کنند. بااین‌حال، هنگام چیدن، متوجه خواهید شد که زیبایی آن‌ها زودگذر است، زیرا گلبرگ‌ها اغلب قبل از اینکه بتوانید گل‌ها را در یک گلدان قرار دهید روی زمین می‌افتند. شقایق کالیفرنیایی در اوایل تابستان در اوج خود است. به نظر می‌رسد گل‌های شاد یک شبه بهار می‌زنند و مناطق وسیعی را با گلبرگ‌های روشن و ابریشمی خود و شاخ و برگ‌های سبز آبی و سرخس مانند پوشانده‌اند. هنگامی که هوا گرم شد، این گل‌های سریع رشد را در بهار بکارید، چه در تخت گل‌های خود و چه در ظروف.

گل شقایق کالیفرنیایی

مراقبت از شقایق کالیفرنیایی

مانند اکثر گل‌های وحشی بومی، شقایق کالیفرنیایی نیز به‌راحتی نگهداری می‌شود. نکته اصلی این است که شرایط رو به رشدی را برای آن‌ها فراهم آورید که از محل زندگی بومی آن‌ها تقلید می‌کند. برای این گیاه، بیشتر به چیزهایی که به شقایق کالیفرنیایی نمی‌دهید اهمیت می‌دهد تا آنچه به آن‌ها می‌دهید. در مورد آب و کود کمتر است. گیاهان خود را در آغوش نگیرید و این لذت را خواهید داشت که آن‌ها را در حال کاشتن و رشد در بسیاری از فصول آینده مشاهده خواهید کرد.

کله پاچه (حذف شکوفه‌های مصرف‌شده) می‌تواند باعث گلدهی بیشتر شود. بااین‌حال، اگر می‌خواهید گیاهان خودبه‌خود بذر بپاشند، مقداری گل سر بگذارید تا بذر آن‌ها ریخته شود. علاوه بر این، گیاهانی که در آب‌وهوای گرم و در ظروف رشد می‌کنند، معمولاً کوتاه مدت هستند و اغلب به‌عنوان گیاهان یک‌ساله مورداستفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از باغداران ترجیح می‌دهند آن‌ها را بعد از گلدهی بکشند و در فصل رشد بعدی بذرهای جدید بکارند.

نور

شقایق کالیفرنیایی در زیر آفتاب کامل رشد می‌کند و شکوفا می‌شود، به این معنی که در اکثر روزها حداقل شش ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد. هرچه نور خورشید بیشتر باشد، بهتر است. شقایق‌هایی که در شرایط سایه‌دار رشد می‌کنند اغلب خسته به نظر می‌رسند و به راحتی تسلیم بیماری‌ها می‌شوند.

خاک

در حالی که بسیاری از گل‌ها به خاک غنی و لومی احتیاج دارند، شقایق کالیفرنیایی می‌تواند در خاک‌های فقیر رشد کند. خاک‌های شنی و صخره‌ای هر دو شرایط خوبی را برای شقایق کالیفرنیایی فراهم می‌کنند. چیزی که کار نمی‌کند خاک رس سنگین است زیرا این گیاهان به زهکشی شدید خاک نیاز دارند. اگر خاک رسی دارید، به‌جای آن در یک تخت یا ظرف باغ بلند بکارید.

آب

شقایق کالیفرنیایی به آب بسیار کمی احتیاج دارد و کاندیدهای خوبی برای خشکی‌های مقاوم به خشکی هستند. بارش‌های بهاری اسپورادیک معمولاً برای آبیاری گیاهان کافی است. در مناطقی که تابستان‌های گرم دارند، گیاهان اغلب خوابیده و در این مدت نیازی به آبیاری اضافی ندارند.

گل شقایق کالیفرنیایی

دما و رطوبت

گرم شدن خاک در بهار، همراه با رطوبت ناشی از باران بهاری، باعث جوانه‌زنی بذر شقایق کالیفرنیایی می‌شود. تا زمانی که درجه حرارت ملایم باقی بماند، بین ۵۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت، گل کالیفرنیایی به رشد خود ادامه می‌دهد. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث خواب شود. بااین‌حال، هنگامی که دمای سرد برمی‌گردد، گیاهان اغلب دوباره رشد کرده و حتی دوباره شکوفا می‌شوند. علاوه بر این، شقایق‌های کالیفرنیایی رطوبت کم تا متوسط را ترجیح می‌دهند. در رطوبت بالا، زهکشی خوب خاک و جریان هوا در اطراف گیاهان برای سالم ماندن آن‌ها ضروری است.

کود

برای رشد موفقیت‌آمیز شقایق کالیفرنیایی، حتی در مناطقی با خاک فقیر از نظر مواد مغذی، هیچ کودی لازم نیست. افزودن کودهای شیمیایی می‌تواند باعث رشد بیش‌ازحد شاخ و برگ در هزینه شکوفه شود.

انواع شقایق کالیفرنیایی

انواع مختلفی از شقایق کالیفرنیایی وجود دارد:

«California Golden» رنگ نارنجی کلاسیک روشن گل‌ها را ارائه می‌دهد.

«زنگ ماموریت» ترکیبی از رنگ‌های شربت، از جمله صورتی، ماهی قزل‌آلا و کرم است، با شکوفه‌های نیمه دوتایی (با گلبرگ‌های اضافی شکوفا می‌شود).

«گلدن وست» پیچشی در شکوفه پرتقال آشنا است، زیرا دارای مرکز تیره‌تری است.

نحوه پرورش شقایق کالیفرنیایی از دانه

بذر شقایق را در جایی بکارید که قصد دارید پس از گذراندن تهدید سرمازدگی در منطقه شما، آن‌ها را در خارج پرورش دهید. بذر شقایق را به آرامی در خاک فشار دهید و به آرامی آبیاری کنید تا از جدا شدن دانه‌های ریز جلوگیری شود. جوانه‌زنی باید در حدود دو هفته رخ دهد. با مشاهده رنگ سبز مایل به سبز شاخ و برگ شقایق می‌توانید بذر شقایق جوانه زده را از علف‌های هرز تشخیص دهید. نهال‌های نازک با فاصله حدود ۸ اینچ.

گل شقایق کالیفرنیایی

آفات / بیماری‌های شایع

شقایق‌های کالیفرنیایی عموماً گیاهان سالمی هستند، اما وقتی در محیطی که باران زیاد را تجربه می‌کنند رشد کنند مستعد ابتلا به بیماری هستند. کپک، کپک و پوسیدگی ساقه می‌تواند در گیاهانی که در مناطق مرطوب رشد می‌کنند رخ دهد. اگرچه می‌توانید گیاهان را با قارچ‌کش‌ها درمان کنید، اما بهترین گزینه اصلاح محیط است. اطمینان حاصل کنید که شقایق‌های شما در معرض آفتاب کامل و خاک خوب زهکشی هستند تا از آب‌گرفتگی آن‌ها جلوگیری شود.

برای خرید بذر گل شقایق و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آشنایی با کلات روی

اگرچه روی یکی از عناصر غذایی کم مصرف بوده و به مقدار اندکی موردنیاز گیاهان است، اما کمبود روی در نقاط مختلف جهان بسیار رایج است. بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی یا قلیایی بودن خاک‌ها، دچار کمبود شدید روی هستند لذا با افت ۵۰ درصدی محصول مواجه می‌باشند. روی (Zn) به‌عنوان عنصر ضروری در فعالیت آنزیم‌های گیاهی، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلی سازنده اسید آمینه تریپتوفان و هورمون اکسین است. کمبود آن موجب کاهش شدید رشد رویشی و عامل ریز برگی (جارویی شدن) می‌گردد. به‌طورکلی، ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی می‌باشد. بسیاری از گیاهان به‌ویژه مرکبات، سیب، انگور، دانه‌های روغنی، حبوبات، ذرت و برنج به کمبود روی بسیار حساس می‌باشند.

کلات روی

کلات روی، این محصول با جلوگیری از بروز کمبود عنصر روی موجب افزایش سنتز پروتئین و افزایش رشد گیاه، کاهش PH آب مصرفی در صورت بالا بودن PH می‌شود. در زمان فقر این عنصر در خاک یا افزایش بیش از اندازه کلسیم، آهن و فسفر که سبب اختلال در جذب آن می‌شوند، قابل توصیه است. این عنصر در تولید اکسین و سایر هورمون‌ها و آنزیم‌های گیاهی مؤثر است. به‌طورکلی ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی است. گیاهانی همچون لوبیاها، ذرت، سورگون، پیاز، مرکبات، برنج و هلو بیشتر نیاز به روی دارند. کلات روی نقش کلیدی در رشد گیاهان بر عهده دارد. هورمون اکسین، هورمون محرک رشد گیاه است که نقش محوری در تنظیم فرآیندهای مختلف فیزیولوژی از جمله ریشه‌زایی، به‌ویژه ریشه‌های فرعی و همچنین بخش هوایی بر عهده دارد. پیش ساز تولید هورمون اکسین تریپتوفان است که کلات روی نقش مستقیمی در تولید تریپتوفان بر عهده دارد و از این طریق در رشد اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان، نقش اصلی بر عهده دارد.

شدت واکنش گیاهان به عنصر روی متفاوت است که در این بین، به‌طور واضح، برنج، لوبیا و ذرت به‌عنوان حساس‌ترین گیاهان در برابر کمبود روی شناخته شده‌اند. از سوی دیگر امروزه آفات و بیماری‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی محسوب می‌شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر روی عملکرد محصولات ایجاد می‌کنند که با تغییرات جوی، این خسارات احتمالی تشدید می‌گردد. کلات روی نقش بسیار مهمی در تقویت و توسعه سیستم ایمنی گیاهان در برابر این آفات و امراض بازی می‌کند. علاوه بر تنش‌های زنده، تنش‌های غیرزنده مانند سرمازدگی نیز یکی دیگر از عوامل خسارت زا برای محصولات زراعی و باغی می‌باشد که در اینجا نیز نقش عنصر روی موجود در کلات روی در کنترل این عوامل استرس‌زا قطعی می‌باشد. کلات روی به دلیل درصد بالای این عنصر، علاوه بر رفع مشکلات ناشی از کمبود روی در گیاه، به دلیل تأثیرگذاری در فرایند گلدهی و مقاومت در برابر استرس‌های محیطی و زنده، باعث افزایش عملکرد محصول می‌گردد.

کلات روی

اثرات کلات روی

۱- جلوگیری و اصلاح کمبود روی.

۲- استفاده از کلات روی برای افزایش رشد گیاه، ارتقاء ایمنی گیاهان در برابر بیماری و شرایط نامطلوب محیط طبیعی

۳- قابلیت استفاده از کلات روی برای افزایش رشد و طعم و رنگ میوه، کمک به افزایش تجمع شیرینی میوه و بهبود کیفیت محصول.

۴- قابل‌استفاده بودن کلات روی برای تقویت جذب فلز، جلوگیری از زردی و ریزش برگ‌ها

۵- استفاده از کلات روی برای تقویت فرآیند فتوسنتز، سنتز پروتئین و تثبیت نیتروژن در گیاهان.

۶- قابل استفاده بودن کلات روی برای به‌صورت محلول‌پاشی و با آب آبیاری (قطره‌ای یا بارانی)

۷- قابلیت مصرف کلات روی در تمامی کشته‌ای زراعی، باغی و گلخانه‌ای

روش استفاده

اصولی‌ترین و مؤثرترین روش استفاده از کلات روی برای برطرف شدن کمبود روی و منگنز در گیاه، محلول‌پاشی شاخ و برگ گیاهان و جذب از طریق برگ و ساقه‌های جوان است، برای غنی‌سازی خاک و محیط کشت گیاه و برای تأمین تدریجی روی و منگنز از روش آبیاری نیز می‌توان استفاده نمود.

کلات روی

برای خرید کلات روی و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

اگر شما علاقه زیادی به گل و گیاه دارید و به سلامتی و شادابی آن‌ها اهمیت بسیاری می‌دهید، باید تغذیه آن‌ها را با کود سه بیست تأمین کنید. کود سه بیست تمامی کمبودها و نیازهای گیاه را رفع می‌کند و کمک به رشد و سلامت او می‌نماید. نیتروژنی که در کود سه بیست وجود دارد به عملیات فتوسنتز گیاه و کیفیت محصول کمک می‌کند، همچنین موجب افزایش بذر و میوه، رشد سریع‌تر شاخ و برگ گیاهان هم می‌شود.

کود سه بیست یکی از کودهای کامل محسوب می‌شود که برای گیاهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده کردن از کود سه بیست برای گیاهان بسیار مفید است و به رشد آن‌ها کمک بسزایی می‌کند. کود سه بیست دارای ۲۰ درصد فسفات، ۲۰ درصد ازت و ۲۰ درصد پتاس می‌باشد. به این دلیل که ۲۰ در صد از هر کدام از این سه عنصر را در خود جای داده است به آن کود سه بیست می‌گویند. همراه کود سه بیست مواد غذایی میکرو هم به گیاه می‌رسد و رشد آن را بهبود می‌بخشد. از کود سه بیست می‌توانید برای تمامی محصولات باغی و زراعی که در حال رشد هستند استفاده کنید تا نتیجه عالی و کارکرد بهبوددهنده آن را مشاهده نمایید.

کود سه بیست

کود سه بیست به این دلیل که تمامی عناصر موردنیاز گیاه را در خود دارد و تغذیه گیاه را تأمین می‌کند، به کود کامل معروف است. به همین دلیل از کود سه بیست می‌توانید برای هر نوع گیاهی استفاده کنید و کمبودها و نیازهای گیاهان با این کود جبران می‌شود. مهم‌ترین عاملی که در روند صحیح عملیات فتوسنتز گیاهان نقش دارد فسفر است که به بهبود ریشه‌زایی و افزایش شکوفه‌های درختان و گل‌ها هم بسیار کمک می‌کند. همچنین وجود پتاس در کود سه بیست موجب می‌شود ک گیاهان زینتی گلدهی زودتری داشته باشند و میوه‌های آن‌ها رشد کند.

مقدار و زمان استفاده از کود سه بیست

مقدار لازمی که باید برای گیاهان از کود سه بیست مورداستفاده قرار دهید بیشتر به شرکتی که سازنده کود سه بیست است و دلایل متفاوت دیگر بستگی دارد و میزان استفاده برای هر گیاه با گیاهی دیگر تفاوت دارد. ولی باید گفت به‌طورکلی:

کود سه بیست برای گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌هایی که اندازه آن‌ها کمتر از یک وجب است مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آن بدین صورت است که:

اول: در فصل بهار و تابستان به اندازه‌ای که گل رشد کرده است باید اندازه یک سوم و یا دو قاشق چای‌خوری در هر دو هفته‌ای یک‌بار به گل از کود سه بیست داده شود.

دوم: در فصل بهار و زمستان باید دیگر به کاکتوس‌ها از کود سه بیست داده نشود و گل‌ها هم هر دو ماه یک‌بار به همان اندازه دو قاشق چای‌خوری کود دهی شوند.

کود سه بیست برای گیاهانی که آپارتمانی هستند و کاکتوس‌هایی که در سایز متوسط رشد کرده باید به این صورت استفاده شود که:

اول: در فصل بهار و تابستان به اندازه‌ای که گل رشد کرده است هر دو هفته‌ای یک‌بار اندازه دو قاشق چای‌خوری از کود سه بیست داده شود.

دوم: در فصل زمستان و پاییز باید کود دهی به کاکتوس‌ها را متوقف کنید و برای گیاهان هم دو ماهی یک‌بار به همان اندازه دو قاشق چای‌خوری کود بدهید.

کود سه بیست

البته باید دقت داشته باشید که وقتی سایز آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود، نیاز آن‌ها به مواد غذایی بیشتر می‌شود و برای حفظ سلامت آن‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید، چرا که اگر اقدام اشتباهی را انجام دهید گیاه شما به‌طورکلی نابود می‌شود. بنابراین برای کود دهی به گیاهان وقتی ساز آن‌ها بزرگ‌تری شود باید با متخصصین گل و گیاه مشورت کنید.

میزانی که باید از کود سه بیست برای محصولات زراعی خود استفاده کنید بستگی به مساحت زمین و تعداد گیاهان شما دارد، ولی به‌طورکلی می‌توانید برای این محصولات زراعی خود اندازه ۱ و نیم تا ۲ کیلوگرم از این کود را تهیه کنید و سپس برای استفاده کردن از متخصصین مربوط به محصولات زراعی مشورت بگیرید تا در بهبود رشد گیاهان به شما کمک کنند.

همچنین میزانی که از این کود برای محصولات باغی مورداستفاده قرار می‌گیرد هم بستگی به اندازه و مساحت زمین شما دارد. البته نوع درخت هم در محصولات باغی بسیار متفاوت است، برخی از درختان کود بیشتری را می‌خواهند و برخی از درختان تغذیه خود را از دیگر عناصر موجود می‌گیرند و به مقدار کمی از این کود نیاز دارند. بنابراین برای محصولات باغی خود هم باید از متخصصین اموری که فعالیت و دانش آن‌ها مربوط به این نوع محصولات می‌باشد کمک بگیرید. باید دقت داشته باشید که بیشترین نیازی که درختان به کود سه بیست دارند از ۲۰۰ گرم تا ۵۰۰ گرم است.

علائم کمبود کود سه بیست در گیاهان

همان‌طوری که بیان نمودیم عناصر اصلی کود سه بیست، پتاس، فسفر و ازت است که هر کدام از این عنصرها نقش مهمی را در رشد گیاه ایفا می‌کنند. اگر به هر دلیلی گیاه شما، یکی از این عناصر را نداشته باشد دچار علائمی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

اول: علائم کمبود ازت: کمبود ازت در گیاهان موجب زردی برگ‌های پیر می‌شود، رشد گیاه با افت شدیدی مواجه می‌شود و کم‌کم این زردی برگ‌ها به برگ‌های بالاتر هم سرایت پیدا می‌کند.

دوم: علائم کمبود پتاس: اگر گیاه کمبود پتاس داشته باشد، برگ‌های پایین آن زرد می‌شود و به آرامی می‌سوزد تا اینکه برگ‌های بالا را هم نابود می‌کند.. ج.د پتاس برای گیاه بسیار ضروری می‌باشد، چرا که کیفیت میوه‌های درختان و پروتئینی که در میوه وجود دارد به این عنصر بستگی دارد.

سوم: علائم کمبود فسفر: همچنین اگر گیاه دچار کمبود فسفر شود، برگ‌هایی که جوان هستند کوچک‌تر می‌شوند و جوانه انتهایی گیاه بسیار ضعیف می‌گردد. در نتیجه گیاه اصلاً رشد خوبی را سپری نمی‌کند و کم‌کم نابود می‌شود.

کود سه بیست

برای خرید کود سه بیست و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل شاه اشرفی (کورئوپسیس)

شاه اشرفی

گل اشرفی (کورئوپسیس) با نام علمی Coreopsis tinctoria نام یک گونه از تیره کاسنیان است. گل شاه اشرفی گونه‌ای از جنس Coreopsis در خانواده آستراسه (Asteraceae) است که در دسته‌بندی قدیم جزء خانواده مرکبه یا کمپوزه Composees محسوب می‌شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به‌واسطه طول مدت گل‌ریزان آن در بین همه گل‌های یک‌ساله که در گل‌کاری‌ها می‌کارند بیشتر موردتوجه قرار دارد. منشأ آن مکزیک و آمریکای جنوبی است. گیاهی یک‌ساله یا چندساله با ساقه‌های برافراشته و برگ‌های ساده و کامل و یا با بریدگی‌های پنجه‌ای یا شانه‌ای است. گل‌های مینایی شکل و زرد درخشان آنروی دمگل طویلی قرار داشته و مناسب گل بریدنی است. اغلب به‌صورت یک‌ساله در حاشیه‌ها کاشته می‌شوند.

گل شاه اشرفی گیاهی بادوام، رنگارنگ و با رشد سریع است. ساقه‌های نازک و برگ‌های سبز و باریک و گل‌های مروارید مانند تکی یا دوتایی به پهنای 2٫5 تا 5 سانتی‌متر دارند. کورئوپسیس اغلب به‌صورت یک‌ساله در حاشیه باغچه‌ها و زیباسازی فضاهای شهری کاشته می‌شود. گل اشرفی به‌عنوان یک گیاه زینتی معمولاً برای ایجاد چشم اندازهای زیبا در فضای سبز کاربرد دارد و برای طرح‌های گل‌کاری استفاده می‌شود. در طراحی فضای سبز، مارگریت و اشرفی مکمل همدیگر هستند و به خاطر رنگ زرد اشرفی و سفید مارگریت جلوه زیبایی به محیط می‌دهند. همچنین از خواص گل شاه اشرافی در زمان قدیم برای درمان بیمارانی که زخم‌ آنها دیر بهبود می‌یافت، استفاده می‌کردند.

شاه اشرفی

کاشت

از نظر زمان خزانه کاری، گل شاه اشرفی در شهریور و مهر ماه می‌توان بذر گل شاه اشرفی را خزانه کرد. زمان نشاء گل اشرفی فروردین ماه است. گل اشرفی را به دو روش کاشت شاه اشرفی و تقسیم بوته مورد کشت قرار می‌دهند. در روش کشت بذری به دو صورت کاشت مستقیم بذر گل شاه اشرفی و نشاء است. در روش نشاء بذر شاه اشرفی را در خزانه‌ای قرار می‌دهند تا رشد کند و سپس پس از جوانه زدن و پایان یخبندان آن را به زمین اصلی منتقل می‌کنند. در روش کاشت بذر مستقیم نیز بذر را مستقیماً در زمین اصلی پس از یخبندان می‌کارند. در تقسیم بوته نیز می‌توانید در فصل بهار اقدام به جداسازی ریشه‌های بوته از یکدیگر کنید و سپس بوته را در محل موردنظر بکارید.

بذر‌ شاه اشرفی را در عمق 15 سانتیمتری خاک کاشته و آن را آبیاری کنید. توصیه می‌شود چهار تا شش هفته اول، گلدان‌ها را در مکانی گرم و مرطوب و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. اشرفی از بذوری که اوایل تا اواسط بهار مستقیماً در خاک باغ کاشته شده به‌سرعت می‌روید. همین‌طور می‌توانید حدود 6 هفته قبل از آخرین زمان یخبندان در فضای بسته دانه آن ‌را در عمق 3 میلی‌متری بکارید. این گیاهان را حول و حوش زمان آخرین یخبندان بیرون ببرید. نشاها یا جوانه‌های باریک را در فاصله 20 سانتی‌متر از همدیگر قرار دهید. در خاک اطراف گیاهان جوان رقم‌های بلند قیم قرار دهید تا از ساقه‌ها در حین رشد محافظت و به آنها کمک کنند

شاه اشرفی

شرایط نگهداری

نور

گل کورئوپسیس آفتاب مستقیم را دوست دارد اما می‌توان آن را در مکانی با اندکی سایه هم کاشت. اگر سایه بیشتر باشد ممکن است گیاهان دراز و لاغر شوند اما به‌مرور به شرایط عادت می‌کنند. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید ممکن است گیاه‌تان حتی مقداری سایه در ساعات ظهر را ترجیح دهد.

آبیاری

زمانی که بذر کورئوپسیس را تازه کاشته‌اید آن را به‌طور منظم آبیاری کنید تا در خاکش مستقر شود. بعد از آن گیاه می‌تواند خشکی را به‌خوبی تحمل کند. حداقل یک بار در هفته گیاه را عمیقاً آبیاری کنید تا به رشد ریشه‌های جدید کمک کنید. خاک باید در عمق 3 سانتی‌متری از سطح مرطوب باشد. اگر بتوانید گیاه را صبح زود آبیاری کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت چرا که برگ‌های هم وقت دارند در طول روز خشک شوند.

دما

کورئوپسیس هوای گرم و خشک را دوست دارد. البته اگر هر از گاهی هوا مرطوب شود هم گیاه می‌تواند آن را تحمل کند.

خاک

اکثر گونه‌های این گیاه سختگیر نیستند و به کیفیت خاک یا پی اچ آن ایرادی نمی‌گیرند. آنها خاکی با زهکشی خوب را دوست دارند و برخی از گونه‌ها حتی خاک‌های خشک و صخره‌ای را هم تحمل می‌کنند. خاک‌های سنگین و همیشه مرطوب می‌توانند در زمستان مشکلاتی را برای گونه‌هایی که به‌صورت دسته‌ای رشد می‌کنند به وجود بیاورند. در این شرایط مخلوط کردن خاک با کمپوست می‌تواند راهگشا باشد.

کوددهی

کود دهی برای کورئوپسیس گزینه‌ای ضروری نیست و در حقیقت کود دهی زیاد می‌تواند میزان گلدهی آن را کم کند. اگر خاکی که گیاه را در آن کاشته‌اید خاک خوبی است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر سال بهار مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید.

تکثیر گل شاه اشرفی

اگرچه این کورئوپسیس گیاهی جان سخت است اما بیشتر از 3 تا 5 سال عمر نمی‌کند. کم شدن تعداد گل‌ها نشان‌دهنده این است که یا باید گیاه را تقسیم بوته کنید و یا آن را بیرون بیاندازید و گیاهی جدید با استفاده از بذرهای آن بکارید. اگر گیاه ضعیف به نظر می‌رسد هم آن را تقسیم بوته کنید. می‌توانید این کار را در بهار یا اوایل پاییز انجام دهید.

برای پرورش گل شاه اشرفی به روش تقسیم بوته، اگر گیاه را در گلدان کاشته‌اید به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به‌راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. اگر گیاه را در خاک باغچه کاشته‌اید آن را به کمک بیلچه از خاک خارج کنید، طوری که ریشه‌هایش آسیب نبینند. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به‌آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله هم به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در جایی دیگر به‌صورت جداگانه بکارید. تا زمانی که گیاهان جدید در جایشان مستقر شوند و به شرایط عادت کنند به‌طور منظم آبیاری‌شان کنید، ممکن است چندین هفته طول بکشد.

برای خرید بذر گل شاه اشرفی و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

نقش کود فسفر در رشد و نمو گیاهان

 

کود فسفر چیست؟

P متعلق به خانواده نیتروژن (گروه ۱۵ جدول تناوبی) است. این ماده به‌عنوان یکی از عناصر جهت رشد و نمو گیاهان لازم و ضروری است. رشد جمعیت و نیاز بشر به غذا، اهمیت این کودها را در سال‌های اخیر بسیار بیشتر نموده است. در این مقاله با کود فسفر بالا (مایع و جامد) چگونگی مصرف و خواص آن‌ها، بهترین منابع آن برای خاک، علائم ظاهری کمبود P و مکانیسم کمبود در گیاهان بیشتر آشنا خواهید شد.

فسفر طبیعی در خاک

مقدار کل P در اکثر خاک‌های سطحی کم و میزان آن در خاک بسیار متغیر است. این مقدار با میانگین خاک ۱۴/۰ درصد نیتروژن و ۰٫۸۳ درصد پتاسیم در خاک مقایسه می‌شود. این عنصر در خاک‌ها به‌صورت ارگانیک و به‌صورت غیر ارگانیک (معدنی) یافت می‌شود و محلول آن در خاک کم است. بین فاز جامد در خاک و فاز محلول خاک تعادل وجود دارد. گیاهان تنها می‌توانند بخش حل شده در محلول خاک را به خود اختصاص دهند و از آنجا که بیشتر فسفر خاک در ترکیبات شیمیایی پایدار وجود دارد، فقط مقدار کمی فسفر در هر زمان معین در دسترس گیاه است. بعد از جذب مقدار موجود در محلول خاک توسط ریشه گیاهان، جهت برقراری تعادل این ماده از فاز جامد به فاز محلول وارد می‌شود.

کود فسفر

انواع ترکیبات موجود در خاک

ترکیبات موجود بیشتر توسط pH خاک و با توجه به نوع و میزان مواد معدنی موجود در خاک تعیین می‌شود. ترکیبات معدنی P معمولاً حاوی آلومینیوم، آهن، منگنز و کلسیم است. در خاک‌های اسیدی این ماده تمایل به واکنش با آلومینیوم، آهن و منگنز دارد، درحالی‌که در خاک‌های قلیایی تمایل واکنش بیشتر با کلسیم است. دامنه بهینه pH برای حداکثر در دسترس بودن ۶٫۰-۷٫۰ است. در بسیاری از خاک‌ها تجزیه مواد آلی و باقیمانده محصولات زراعی به مقدار فسفر موجود در خاک کمک می‌کند.

عوامل مؤثر بر میزان موجود در خاک

نوع ماده تشکیل دهنده خاک

درجه هوازدگی و فرسایش

شرایط آب و هوایی

میزان استفاده از کود و برداشت محصول

عوامل مؤثر بر قابلیت دسترسی در خاک

PH خاک

حداکثر در دسترس بودن این عنصر عموماً در محدوده pH 6 تا ۷ رخ می‌دهد

تغذیه متعادل محصولات زراعی

منابع کافی از سایر مواد مغذی گیاهی باعث افزایش جذب این عنصر از خاک می‌شود. استفاده از اشکال ازت آمونیومی با P باعث افزایش جذب آن از کود در مقایسه با استفاده از کود فسفر به تنهایی یا استفاده از کودهای N و P به‌طور جداگانه می‌شود.

مواد آلی خاک

خاک‌هایی که دارای مواد آلی بالای می‌باشند حاوی مقادیر قابل توجهی P آلی هستند و می‌تواند آن را برای رشد گیاه فراهم کند.

نوع رس خاک

ذرات رسی تمایل دارند که فسفر را در خاک حفظ یا ثابت کنند. در نتیجه خاک‌های ریز بافت مانند خاک‌های لومی رسی دارای ظرفیت تثبیت بیشتری نسبت به خاک‌های شنی و درشت هستند.

زمان‌بندی استفاده از کود فسفر

تثبیت P خاک با زمان تماس بین بخش محلول و ذرات خاک افزایش می‌یابد. در نتیجه استفاده کارآمدتر از کود فسفر بالا به‌طورکلی اندکی قبل از کاشت محصول حاصل می‌شود.

دما، تخلخل، رطوبت و تراکم خاک

جذب این عنصر توسط گیاه با دمای پایین و هوادهی ضعیف خاک کاهش می‌یابد. رطوبت بیش از حد خاک یا تراکم خاک باعث کاهش اکسیژن خاک و کاهش توانایی ریشه‌های گیاه در جذب آن از خاک می‌شود. تراکم باعث کاهش فضای منافذ و در نتیجه هوادهی در ناحیه ریشه می‌شود.

فسفر در گیاه

این عنصر در همه سلول‌های زنده گیاهی و حیوانی وجود دارد و جزء عناصر ضروری برای رشد گیاه است به گونه‌ای که هیچ عنصر دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود. فسفر برای رشد ریشه بسیار مهم است ازاین‌رو سالانه باید قبل از کاشت یا در زمان کاشت محصولات زراعی در منطقه‌ای که بذر جوانه می‌زند بکار رود. چون که فسفر در خاک متحرک نیست و برای جذب باید در تماس با سیستم ریشه باشد. از جمله عوامل اصلی جهت در دسترس بودن میزان فسفر بالا در خاک برای گیاهان شامل: غلظت یون فسفات در محلول خاک و توانایی خاک جهت باز گرداندن آن به محلول خاک در هنگام برداشت توسط ریشه گیاه است که اصطلاحاً ظرفیت بافری خاک گفته می‌شود.

گیاهان فسفر را از محلول خاک به‌صورت یون HPO4-2 یا H2PO-4. جذب می‌کنند نسبت جذب این دو شکل توسط pH خاک تعیین می‌شود، در pH بالاتر خاک، بیشتر HPO4-2 را جذب می‌کند. از آنجا که غلظت P در محلول خاک کم است، گیاهان اکثراً از جذب فعال در برابر شیب غلظت استفاده می‌کنند (غلظت P در ریشه‌ها نسبت به محلول خاک بیشتر است).

کود فسفر

نقش فسفر در گیاه

فسفر جزئی از ساختار اسید نوکلئیک پیچیده گیاهان است که سنتز پروتئین را تنظیم می‌کند. بنابراین، P در تقسیم سلولی و رشد بافت جدید بسیار مهم است.

وجود در ساختار دیواره سلولی گیاهان

نقش در گرفتن و تبدیل انرژی خورشید به ترکیبات گیاهی

ساختارهای DNA و RNA توسط پیوندهای P به هم مرتبط هستند.

غلظت فسفر ریشه باعث برقراری تعادل عناصر کم مصرف در برگ می‌شود

توسعه و تحریک شدن ریشه

افزایش ساقه و استحکام ساقه

شکل‌گیری گل و تولید بذر

یکنواخت‌تر و زودرس‌تر شدن محصول

بهبود در کیفیت محصول

افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های گیاهی

علائم کمبود در گیاه

رشد گیاهان در شرایط کمبود P بسیار کم است و گیاهان غالباً دارای رنگ غیرطبیعی سبز تیره هستند. در اوایل بهار در خاک‌های که دارای کمبود هستند، قند موجود در گیاهان می‌توانند رنگ‌دانه‌های آنتوسیانین را جمع کرده و باعث ایجاد رنگ بنفش مایل به قرمز شوند. لازم به ذکر است که این علائم کمبود شدید هستند و محصولات ممکن است بدون اینکه کمبودهای مشخصی نشان دهند به‌خوبی به کاربرد کود فسفر بالا پاسخ دهند. به‌طورکلی علائم کمبود شامل رشد کم رنگ و رنگ بنفش تیره برگ‌های مسن‌تر، کاهش گلدهی و پیشرفت سیستم ریشه است. در بیشتر گیاهان این علائم هنگامی ظاهر می‌شوند که غلظت در برگ‌ها کمتر از ۲/۰ درصد باشد.

موارد شباهت کمبود P با N

رشد قسمت هوای و ریشه هر دو کند یا متوقف می‌شود. برگ‌ها کوتاه، باریک و نازک می‌شوند.

ظهور شکوفه و جوانه برگی کم می‌شود.

جوانه‌های کناری ممکن است به خواب بروند یا از بین بروند.

این علائم بین N و P مشترک می‌باشند علت شباهت کمبود N و P در گیاه ممکن است به علت شباهت فعالیت‌های این دو عنصر در گیاه باشد به‌گونه‌ای که هر دو عنصر نقش اساسی در متابولیسم گیاهی دارند.

روش‌های تشخیص دقیق کمبود

آنالیز خاک

آنالیز گیاه

مشاهده علائم ظاهری

روش تولید کودهای فسفاته

کود فسفر از سنگ فسفات ساخته می‌شوند که در بعضی مواد به دلیل هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل به‌صورت خاک فسفات مستقیم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در فرآیند تولید از ترکیب سنگ فسفات (آپاتیت) با اسید سولفوریک سوپر فسفات ساده که حدود ۹۰ – ۸۵ درصد محلول در آب است تولید می‌شود.

از واکنش اسید فسفریک با آپاتیت سوپر فسفات تریپل (TSP) و با آمونیاک مونوآمونیوم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP) تولید می‌شود و در صورتی که بتوان اسید فسفریک را گرم کرد تا آب موجود در آن خارج شود و با آمونیاک واکنش دهد پلی فسفات آمونیوم تولید می‌شود. استفاده بی‌رویه از کود فسفر باعث اختلال در جذب سایر عناصر ازجمله آهن، روی و منگنز می‌شود.

در کود فسفر میزان درصد P به‌صورت درصد فسفو پنت اکسید (P2O5) بیان می‌شود که برای به دست آوردن میزان درصد P از ضریب ۰٫۴۳۷ استفاده می‌شود. مثال کود کامل ۱۲٫۲۴٫۱۲ که حاوی ۲۴ درصد P2O5 است حاوی ۱۰٫۵ درصد P است.

۱۰٫۵=۰٫۴۳۷ * ۲۴

راهکارهای بهبود استفاده از کود فسفر در خاک

اصلاح خصوصیات خاک سطحی

مدیریت خاک سطحی

مدیریت منابع فسفاته

بهینه‌سازی استفاده از کود فسفر

از طریق زمان‌بندی مناسب و مقدار اقتصادی که معمولاً این کودها را به‌صورت ردیفی در هنگام کاشت محصول و یا به‌صورت پخش در سطح خاک هنگام شخم بکار می‌روند.

دلایل استفاده بهینه از این کودها

منبعی که کود فسفر از آن تولید می‌شوند (سنگ فسفات و خاک فسفات) بسیار محدود و تجدیدناپذیر است بنابراین باید از کود P به‌طور مؤثری استفاده شود.

در کشورهای در حال توسعه که به افزایش تولید مواد غذایی جهت بهبود معیشت مردم توجه ویژه‌ای دارند، حفظ و بهبود وضعیت این عنصر در خاک برای رشد محصولات غذایی موردنیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مصرف بی‌رویه از کود فسفر بالا در خاک (کودهای شیمیایی و کودهای آلی) یکی از دلایل عمده آلودگی آب‌های سطحی به این عنصر است که این عامل باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست می‌شود.

کودد فسفر

نکات قابل توجه

در هنگام کاشت بذر حتماً کود فسفر را در نزدیک آن به خاک اعمال کنید. این کار در خاک‌های با فسفر پایین می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورتی که خاک شما از میزان فسفر پایینی برخوردار است و کود را بر روی خاک پخش می‌کنید، احتمال جذب این عنصر توسط گیاه بسیار پایین‌تر می‌باشد.

پیش از استفاده از این کود فسفر می‌توانید آهک را به خاک‌های اسیدی اعمال کنید تا pH خاک را تا حدودی افزایش دهد. زمانی که pH به بالاتر از ۵ برسد، آلومینیوم موجود در خاک کاهش می‌یابد و در نتیجه فسفر با آلومینیوم خاک وارد واکنش نمی‌شود و بیشتر در دسترس گیاه قرار خواهد گرفت.

P می‌تواند به سرعت با آهن و آلومینیوم موجود در خاک به‌خصوص زمانی که pH پایین‌تر از ۵ است واکنش دهد و آن را از دسترس گیاه خارج نماید. در نتیجه قلیایی نمودن خاک یکی از نکاتی است که برای در دسترس پذیرتر نمودن این عنصر برای گیاه باید همواره به آن توجه نمود.

pH نکته‌ای است که همواره باید در هنگام استفاده از این کودها به آن‌ها توجه نمود. بهترین pH برای جذب این عنصر توسط گیاهان در حدود ۶٫۵ الی ۷ گزارش شده است. در pH های بالاتر از ۷ نیز فسفات‌های کلسیم تشکیل می‌شود که مانع از جذب این عنصر برای گیاه می‌شوند.

برای خرید کود فسفر و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

گل عروس

گل عروس

بذر گل عروس از جمله بذرهای سریع الرشدی می باشد که شما عزیزان می توانید با صرف انرژی و هزینه محدود نسبت به کاشت آن ها در گلدان و یا باغچه منزل خود اقدام نموده و به زیبایی آن کمک شایان توجهی نمایید. گل عروس دارای گل هایی به رنگ صورتی و قرمز بوده و برگ های آن براق و چرمی شکل می باشد. گل عروس بیشتر از اینکه در فضای باز و محوطه ها کاشته شود، بیشتر به عنوان یک گل آپارتمانی مقاوم کاربرد دارد؛ و راه پله مناسب ترین مکان برای نگهداری این گل می باشد. این گیاه از طریق بذر کشت می شود و انتخاب بذر خوب گل عروس از مهمترین قسمت عملیات پرورش آن می باشد.

کاشت گل عروس

بهترین زمان کاشت گل عروس در بستر اصلی، در هوای خنک فصل بهار و یا اوائل فصل پاییز می باشد. اما در صورت تمایل برای کاشت بذر گل عروس در گلدان و نگهداری آن در خانه می توان در هر فصلی از سال اقدام به این کار نمود. گل عروس از جمله گیاهانی می باشد که برای رشد ایده آل خود نیاز به نور کافی دارند و باید روزانه حداقل 7 الی 8 ساعت در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار گیرند. توجه داشته باشید که؛ در صورت کم نور بودن محل قرارگیری بگونیا، این گیاه گل نخواهد داد.

گل عروس از جمله گل هایی می باشد که توقعات خاکی چندانی نداشته و در اکثر خاک ها قابل کشت است ولی خاک های غنی با زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت به نسبت برابر، بستر مناسبی را برای کاشت گل عروس فراهم می نماید.

گل عروس از جمله گیاهان رطوبت دوست می باشد که آبیاری منظم و مکرر آن بعد از هر بار خشک شدن خاک لازم و ضروری است. معمولا در فصل زمستان 1 بار آبیاری در هفته برای گیاه کافی بوده و آبیاری بیشتر از آن منجر به زرد شدن برگ ها می گردد. البته در تابستان میزان نیاز گل عروس به آب بیشتر بوده (هفته ای 2 بار) و اگر به آبدهی به گیاه به روال قبلی ادامه یابد، به احتمال زیاد باعث ریزش گل های آن می گردد.

گل عروس

روش کاشت بذر گل عروس در باغچه

قبل از کاشت بذر گل عروس ابتدا زمین را با چنگک، بالا و پایین نمایید و هرگونه علف هرز، ریشه گیاه، سنگ و کلوخ و ... را از خاک جدا کنید. سپس کود دامی پوسیده را به آن اضافه کرده و به عمق 20سانتی متر خاک بتر را زیرو رو کنید. بعد از انجام این عملیات، بستر کاشت را صاف کرده و قبل از پاشیدن بذرها، سطح خاک را به خوبی آبیاری نمایید. بذرها را با فاصله 10 الی 20 سانتی متری از هم و در عمق نیم الی 1 سانتی متری خاک قرار دهید. مجددا بستر کشت را به آرامی آبیاری نمایید و تا زمان جوانه زنی مانع خشک شدن سطح بستر کشت شوید.

گل عروس

پرورش و کاشت بذر گل عروس در گلدان

گلدانی متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود انتخاب نمایید.

عملیات زهکشی را به خوبی برای گلدان انجام دهید. (قرار دان ماسه درشت در ته گلدان به ارتفاع 4 سانتی متر)

گلدان را با مخلوط خاک پیشنهادی در قسمت بالا پر نمایید.

گلدان را به خوبی آبیاری نمایید تا خاک نشست کند.

بذرها را در عمق نیم سانتی متری خاک و با فاصله 5 الی 10 سانتی متری از هم قرار دهید.

تا زمان جوانه زنی، پلاستیک شفافی را روی گلدان بکشید. (حفظ رطوبت گلدان و تسریع جوانه زنی)

بعد از جوانه زنی گلدان ها را به محل پر نوری از خانه انتقال دهید.

برای خرید بذر گل عروس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد